Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Starkare känslor med VR i marknadsföringen

Virtual reality är mer än spel och underhållning. Intresset för tekniken växer bland marknadsförarna, men få vet hur och vad de ska använda den till. VR Sveriges Johan Hägerström har några tips på hur man bör tänka inför ett VR-projekt och hjälper även till att reda ut begreppsförvirringen kring VR, AR och MR.

VR-glasögonen blev utsedda till Årets julklapp 2016 och många har också spått ett bredare genombrott för virtual reality-tekniken. Men vi är inte där än, konstaterar Johan Hägerström, chefredaktör för VR Sverige som kan beskrivas som en samlingspunkt för allt om VR.

– 2016 var året då VR kom upp på agendan. 2017 blir året då fler företag testar VR och börjar komma ut med små projekt. Först nästa år blir VR mer mainstream, spår Hägerström.

Läs även: Medarbetarna styr bilden av företaget

Johan Hägerström.

I nuläget förknippas VR med spel och underhållning, men Johan Hägerström är övertygad om att den delen av kakan kommer att minska allt eftersom företagen lär sig vad man kan åstadkomma i den virtuella verkligheten och inser att man kan skapa mycket starkare känslor i marknadskampanjerna.

Fastighetsbranschen var tidigt ute och använder redan VR vid lägenhetsvisningar och för att visualisera husprojekt. Bilbranschen har också insett fördelarna. Nya typer av showroom där kunderna kan testa nya bilar i en virtuell verklighet väntas växa fram.

Johan Hägerström ser ytterligare ett användningsområde.

– Vi är duktiga på kommunicera digitalt i dag, men når inte riktigt hela vägen. När ett stort beslut ska fattas måste vi ändå ses. När tekniken blir tillräckligt bra kan VR överbrygga det och vi slipper onödiga resor i jobbet.

Läs även: Snart är din kollega AI-driven

Här är Johan Hägerströms råd till de som tänker satsa på ett VR-projekt:

  • Steg 1. Tänk på affärsnyttan från början. Viktigt att skapa en förståelse hos dem som fattar besluten i företagen.
  • Steg 2. Workshoppa på företaget. Vad kan man göra på företaget? Vilka är det jag vill nå? Har de VR-utrustning hemma?
  • Steg 3. Ta fram 2-3 konkreta projektidéer.
  • Steg 4. Gör produktion av idéerna. Många går direkt till steg 3 eller 4. Att bara kontakta ett produktionsbolag direkt leder sällan till något av värde eftersom man inte kan ställa rätt frågor.
”Det kommer säkert en andra våg att skeptiker eftersom VR-upplevelsen verkligen kan påverka människan. Det gäller att lyfta de etiska frågorna tidigt. Vem har exempelvis ansvaret för om ett barn är med om en dålig upplevelse?”

Johan Hägerström

Ordlista

VR – Virtual Reality
Begreppet myntades redan tillbaka på 1950- och 1960-talen. Det är en visualiseringsteknik som skapar en konstgjord miljö och simulerar användarens fysiska närvaro och användarinteraktion med andra. Kan även skapa artificiella sensoriska upplevelser som kan innefatta syn, känsel, hörsel och lukt.

AR – Augmented Reality
Visuell teknik som använder livevideo, vilken sedan förstärks eller augmenteras av datorgenererad grafik. Ett exempel: Du ser en konstgjord lista som syns på kylskåpet på det som behöver köpas in. En av de största succéerna som bygger på augumented reality är Pokemon Go-appen.

MR – Mixed Reality
Kallas ibland hybrid verklighet och är en sammanslagning av verkliga och konstgjorda världar för att producera helt nya miljöer och visualiseringar där fysiska och digitala objekt samexisterar och interagerar. Benämningen MR är den nyaste av de tre och består av en mix av VR och AR.

Immersive Tech
Samlingsnamnet för virtual reallity, augmented reality och mixed reality, det vill säga all ny teknologi och media som inte ses på traditionella skärmar. Immersive kan i det här sammanhanget översättas till omslutande.

Headset
Kan även kallas VR-glasögon eller HMD (Head Mounted Display). Innehåller antingen fasta skärmar, eller har plats för att stoppa in en mobiltelefon. Innehåller även teknik för att känna av hur du lutar huvudet.

Framtiden

VR Sveriges fem spådomar för 2017

• Från virtual/augmented/mixed reality till immersive media/tech.

• Massivt VR-tryck från Hollywood.

• Apple ger sig in i ”immersive”-leken med iphone 8.

• VR-arkader kommer att bli stort.

• Det sociala och mobila kommer att definiera VR-jättarna.

Mer från:

Mer på civilekonomen.se