Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Stefan Sebö, affärsutvecklare och författare. Foto: Anders Roos

Sju steg till ett framgångsrikt företag

Hur skapas ett bra företag? Medarbetarnas välmående är nyckeln till både framgång och utveckling. Affärsutvecklaren Stefan Sebö menar att det räcker med sju ingredienser för att gå från dröm till verklighet.

Din första frågeställning i boken Konsten att skapa världens bästa företag är ”Varför?” Är det vanligt förekommande att företag inte kan svara på den frågan?
– Bara för att din affärsidé var gångbar för tio år sedan så är det inte självklart att den har ett existensberättigande i dag. Varför är det berättigat att din verksamhet finns, varför ska kunderna vilja göra affärer med just er, är ni bättre eller sämre på vissa områden än konkurrenterna och vad skapar ni för kundnytta?

Varför är det så viktigt just nu med företagskultur och värderingar?
– Talang är en bristvara och det är en enorm konkurrens för att rekrytera och behålla de bästa medarbetarna. Företag som har och lever efter en bra kultur och tydliga värderingar har lättare att attrahera bra människor. Värderingar är i dag också avgörande för varför kunder väljer ett visst företag.

Måste en bra chef vara närvarande?
– Människor behöver bli sedda, få uppskattning och uppmuntran för det vi gör bra. Enligt mig kan en ledare inte vara för mycket frånvarande. Bra ledarskap handlar om att vara tillgänglig, stötta och hjälpa när medarbetarna behöver vägledning – men inte nödvändigtvis ha svar på alla frågor.

Varför det är viktigt att ta medarbetaransvar?
– En anställd kommer till jobbet för att de får betalt. En medarbetare som kommer till jobbet med en känsla av att de kan göra underverk för kunderna, för företaget, för medarbetarna och sig själva blir värdefulla medarbetare som tillför nytta och det belönas alltid. Om jag måste vara på jobbet varför då inte se till att göra det absolut bästa av de timmarna varje dag? Ger man mycket så får man massor.

Du uppmanar till att skiljas som vänner. Vad tjänar det till?
– Det är viktigt att visa tacksamhet för det jobb och den lönsamhet bra medarbetare bidragit till under tiden de varit anställda. Sköts all avveckling professionellt så kan en medarbetare som lämnar bli företagets bästa ambassadör – om inte så skapas företagets värsta fiende.

Är kärnan till att driva ett framgångsrikt företagande medarbetare som trivs?
– Om man trivs med sitt jobb, sin chef och sina medarbetare och kunder så gör man sannolikt ett bättre jobb. Glada och positiva människor som är på jobbet för att bidra är den viktigaste och bästa resurs ett företag kan ha.

11 råd för att bli en värdefull medarbetare:

1. Ta eget ansvar
2. Väx för att vinna
3. Lär dig mer
4. Ha ett stort engagemang
5. Var säljinriktad
6. Var tids- och resultatmedveten
7. Investera mycket energi och aktivitet i allt du gör
8. Var lösningsorienterad
9. Var positiv, glad och trevlig
10. Var samarbetsvillig
11. Ge mer – få massor

7 ingredienser till världens bästa företag:

1. Syfte, vision, mål, strategi och varumärke
2. Företagskultur
3. Ledaransvar
4. Medarbetaransvar
5. Motivation och arbetsmiljö
6. Förändrings- och förbättringsförmåga
7. Säljande kultur

Mer från: , ,

Mer på civilekonomen.se