Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Så sätts näthataren på plats

Fler och fler arbetsgivare vill att vi ska föra vidare företagets visioner i våra egna sociala medieflöden på fritiden och i företagens forum. Samtidigt hårdnar attityden på nätet och inte minst i sociala medier. Så hur ska vi förhålla oss till dem som går över gränsen?

Internetforskarna Annakarin Nyberg och Mikael Wiberg har under flera års tid följt attityder och samtalston i sociala medier. De konstaterar krasst att språkbruket blivit grövre och att det inte längre bara är anonyma röster som anammar den retoriken.

Annakarin Nyberg, Mikael Wiberg.

– I forum som exempelvis Facebook, där vi tittat på ”äkta profiler”, ser vi att man allt mer använder sig av ett förråat språkbruk. I dag pratas det om näthat, men det finns många nyanser i den skalan, säger Annakarin Nyberg.
– Spridningseffekten, att vi agerar publikt med följare och vänlistor, är den stora skillnaden på nätet. Det betyder att det inte bara är vid kaffeapparaten jag kan slänga ur mig en dum kommentar till dig. Den följer med ut på nätet där den får eget liv varje gång någon i nätverket gillar, retweetar eller på något sätt nämner kommentaren. Det innebär att du tappar kontrollen över kränkningen, upplevelsen och över möjligheten att göra upp, säger Annakarin Nyberg.

Läs också: Uppför dig, eller gå miste om affären

”Vuxna problematiserar ofta normaliseringen av den hårda tonen på nätet och frågar mig hur de ska göra med sina barn som inte uppför sig på nätet, men ibland är vi vuxna inte bättre och det är trots allt vi som bör föregå med gott exempel”
Annakarin Nyberg

Medveten härskarteknik

Hon och Mikael Wiberg menar att man kan använda härskarteknik för att slå tillbaka, men på ett mer lämpligt sätt.

Härskarteknik används för att trycka till, förminska och förlöjliga och sker ofta helt oreflekterat. Men härskarteknik kan användas mer medvetet – för att försvara sig. Genom att lära sig hur det fungerar kan man få stopp på tråkiga diskussioner, påhopp och osakliga angrepp då forumen på nätet öppnar för stora möjligheter att iscensätta sociala spel och skapa och upprätthålla maktstrukturer.

– Det går att göra mycket för att skydda sig, och för att ge igen. Men man får göra det med urskillning, menar Wiberg.

Läs också: Riktlinjer för sociala medier behövs på jobbet

Vad är syftet med att lära ut ”svarsmetoder”?

– Det handlar om att rusta människor och visa att det finns verktyg för att hantera näthat och dåliga kommentarer. Härskarteknik är ett mer subtilt maktutövande. Det kan avfärdas som att någon har känt efter för mycket och är ofta svårt att konkret sätta fingret på. Därför är det så kraftfullt, säger Annakarin Nyberg.

De två forskarna säger att det är bra att kunna bemöta en otrevlig attityd både på nätet och vid ett direkt möte, men att det är både enklare och svårare att svara på nätet:

– En bra motstrategi kan vrida om samtalsklimatet, få en hätsk debatt att stanna av och är ett bra sätt att hantera jobbiga personer som inte ger sig, säger Mikael Wiberg.

Läs också: Medarbetarna styr bilden av företaget

Pröva och justera

Företagen måste fundera över vem de ska vara på nätet, hur de uttrycker sig och hur man hanterar skit för skydda varumärket, betonar han.

– Vår rekommendation är att prova sig fram och vara lyhörd för hur man vill uppfattas och därefter justera. Tänk också på att medarbetare som använder exempelvis ett företagsforum talar samma språk på nätet som man använder i företaget.

Läs också: I psykopatens spår – konkurs och utbrändhet

Kommunikation: Medveten härskarteknik som motstrategi på nätet

! Dela vidare. Markera din egen makt genom att dela vidare elaka kommentarer i dina nätverk. Du hänger ut avsändaren, dina följare får göra upp med den som besvärar. Att lyfta in den kommentar man vill svara på i ett eget inlägg och ställa frågan ”Vad kan det här handla om?” är ett annat sätt att låta sina läsare göra analysen.

! Rensa upp. Det är möjligt att radera kommentarer i bloggar, på Facebook och Instagram, men svårare på Twitter. Samtidigt kan ett inlägg på Facebook göra större skada då det syns i större utsträckning.

! Ta sista ordet. Bestäm själv när en diskussion är över. Svara att du har diskuterat ämnet många gånger förr, lämna en länk som hänvisar till ett tidigare inlägg i diskussionen och sätt punkt. Genom att sluta där markerar du att: personen är ointressant, du läser inte längre dennes inlägg och att du står över diskussionen – även om den fortsätter så deltar du inte själv längre.

! Passivitet. Att inte bry sig om någons försök att vara otrevlig på nätet signalerar tydligt att det inte rör en i ryggen. Passivitet kombineras med fördel med andra strategier, som att avvakta för att inte svara i affekt och sedan ta sista ordet så din tystnad inte misstas för att du missat inlägget.

! Använd humor. Att markera med ett slags förlöjligande kan vara ett sätt att sätta sig över de dumheter man har mottagit och kan förminska betydelsen av budskapet.

! Intellektualisering. Förmågan att intellektualisera frågan kräver god formuleringsförmåga och att du är påläst. Samma sak krävs av dem som bemöter. För att få stopp på diskussionen kan man behöva kombinera med exempelvis motstrategin ta sista ordet.

! Vänlighet. Att vara trevlig, vänlig, generös och kanske till och med ge en komplimang till den som har betett sig illa övertrumfar elakheterna och är ett sätt att vara den bättre personen. Mest kraftfullt blir det i kombination med exempelvis motstrategin passivitet.

! Avfölj och uteslut. När du väljer bort en person och dennes nätverk får denne inte heller längre tillgång till ditt nätverk.

! Kombinera sociala medier. Att medvetet arbeta med olika sociala medier på olika sätt etablerar olika slags nätverk som kan ge stöd, det gör dig mindre känslig för kritik. En debatt som har rasat i kommentarsfältet på bloggen kan lyftas fram, raljeras eller reflekteras över i annat forum och motar, avfärdar eller minskar inverkan av det man utsatts för.

! Gå offline. För inte diskussionen vidare digitalt. Erbjud i stället att ta diskussionen muntligt eller på annat sätt – om du måste. Diskussioner på nätet kan ske under lång tid och därmed skapa onödigt och tvetydigt tolkningsutrymme, dessutom sker de inför potentiellt sett stora nätverk.

! Blockera. Blockering är en av de allra starkaste markeringarna och används sällan. Det kan leda till starka reaktioner via mejl eller i flöden där den blockerade talar illa om blockeraren.


Mer på civilekonomen.se