Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Bosse Angelöw. Foto: Linda Lindström

Så får du koll på din tid

Verktyg  Torbjörn Askman
Tidsbrist och en ständig känsla av att inte hinna med kan skapa både frustration och ohälsa. Helt i onödan, menar arbetsplatsutvecklaren Bosse Angelöw. För Civilekonomen berättar han om verktygen som hjälper dig att få mer gjort på kortare tid.
Att få tiden att räcka till är ett växande problem bland anställda ute i företagen. Det bekräftar Bosse Angelöw som sedan flera decennier arbetar med utveckling av chefer och medarbetare. Bland dem är det många som tyngs av för hög arbetsbelastning och tidspress. Ett fenomen som på senare år blivit allt mer påtagligt. En vanlig orsak är enligt Angelöw organisationernas besparingsiver, som i praktiken ökat den administrativa bördan för den enskilde. Men tidspressen är inte bara en fråga för individen.  
– I dag är det många på en arbetsplats som upplever tidsbrist och då är det inte bara ett individuellt problem utan något som hela organisationen måste jobba med. Det förvånar mig att vi inte har någon större diskussion om de här frågorna ute på arbetsplatserna, säger Bosse Angelöw. 

”Blockerar vår förmåga”

För att erbjuda hjälp bestämde han sig för att skriva en bok i ämnet – Effektiv tidshantering. 
– Vi måste inse att tidspressen, förutom det mänskliga lidandet, blockerar vår förmåga att göra en fullgod arbetsprestation. När vi stressar tappar vi förmågan att prioritera. Det kostar mycket pengar, energi och arbetsglädje. 
Att känna energi och lust är ett av Angelöws tre huvudspår i boken. För tidsbrist kan enligt honom bero på just bristande energi. Omvänt kan den som har mer energi få mer gjort på kortare tid. 
– För vad hjälper det att skriva att-göra-listor om krafterna sedan inte räcker till för att genomföra uppgifterna.  En lösning är att planera efter sina formtoppar. Ett exempel är att lägga möten på morgonen och att göra mer rutinbetonade saker på eftermiddagen när du är lite tröttare, säger han.  
Som viktiga energikällor lyfter han fram kost, sömn, motion, återhämtning, men också vad han kallar för mentala energikällor. Det senare handlar om att fimpa känslan att du inte gör tillräckligt och inte hinner. Rådet blir att i stället för sig själv lyfta fram allt som du faktiskt åstadkommer. 

Ändrad inställning

Ett annat problem är bristen på så kallad meningsskapande energi som i grunden handlar om en snedfördelning av arbetsuppgifter.   
– Jag träffar chefer som tog jobbet för att de ville vara ledare och coacha, men säger att de i stället lägger all tid på administration. De känner inte mening i sitt jobb och berövas därför energi.
Ett annat huvudspår och verktyg till minskad tidspress handlar enligt Angelöw om förhållningssätt och inställning till tiden. 
– Ibland kan ditt förhållningssätt avspegla den objektiva situationen. Men inte alltid. Vem har sagt att du behöver kolla mejlen på kvällen? På arbetsplatserna behöver man diskutera fram vad som är rimliga krav. Vad är good enough? 
Relation till tiden handlar också om att kunna säga nej. Något som vissa kan vara bra på och andra inte alls. Här behöver man hjälpas åt kollegor sinsemellan, menar Angelöw. Gemensamma krafter krävs även vid vad boken kallar för bråttomsjukan som lätt smittar av sig. Här handlar det om personer som vill vara effektiva hela tiden och aldrig slappnar av. Resultatet blir en destruktiv effektivitet som leder till ohälsa.
– Det gäller att hitta ett förhållningssätt där vi använder tiden på ett mer konstruktivt och avspänt sätt. Inte att skapa ett slags effektivitetshysteri. Det är det jag försöker betona med min bok.

Kronisk tidspress

Effektiv tidshantering bygger självklart också på att organisisera och strukturera sin tid. Här lyfter Angelöw fram betydelsen av att planera in det oförutsedda. Den som missar här riskerar annars att hamna under kronisk tidspress. 
– Har du inte planerat för oförutsedda saker så håller inte din planering. Det är viktigt att ha luft i kalendern. 
Fakta

Tre tankeställare om tidsbrist

  1. Det är lätt att man individualiserar problemet med tidsbrist, men det är också en uppgift för hela organisationen. Stanna upp och reflektera över hur ni hanterar tidsfrågor. Behövs t.ex. en mejlpolicy för att minska mängden onödiga mejl? 
  2. I ivern att spara drar många verksamheter ned på administrationen. Men effekten blir snarare slöseri när anställda med hög kompetens måste syssla med just enkel administration. 
  3.  Varför är det så svårt att ta tag i tidsfrågan? Jo, därför att vi inte tar oss tid. När vi gör det ser vi nästan det självklara i vad vi behöver förändra. 
Fakta

Prioritera rätt!

Bosse Angelöw tipsar om hur du får tiden att räcka till:
  • Gör en nulägesanlys. ”Använder du din tid på bästa sätt? Hitta mönster och försök att ändra."
  • Skriv att-göra-listor. ”Det är viktigt att få ned det på pränt så att du kan prioritera. Att sedan kunna stryka över ger tillfredställelse”. 
  • Skaffa marginaler. ”Lägg till en dag extra när du lovar leverans av exempelvis en rapport även om beställaren blir lite besviken. Om du sedan kan leverera tidigare blir både du själv och mottagaren glad.”
  • Sluta med kopior. ”Försök hushålla med att cc:a mejl. Det skickas för många kopior som saknar relevans för mottagaren.”
  • Prioritera rätt. ”Använd timern på mobilen när du arbetar med en prioriterad arbetsuppgift. Ställ in på en signal var 30 minut för att ta en paus och att kontrollera att du inte sysslar med andra saker.” 
  • Arbeta sammanhängande. ”Om vi hoppar fram och tillbaka mellan olika uppgifter slösar vi mycket tid. Försök arbeta sammanhängande och att inte bli avbruten.” 
  • Undvik onödiga tankar.”Lägg inte tid på saker som du inte kan påverka. Ett exempel är när du är irriterad över en högre chef, men där du saknar möjligheter att påverka situationen.” 

Mer på civilekonomen.se

Bli kreativ av alla krav

Verktyg. Kraven i arbetslivet gör att vi riskerar att drabbas av prestationsångest. Men det går att blir stärkt av den och att låta prestationsångesten bli en del av en kreativ process. Psykolog paul moxnes ger sina bästa tips på hur du ökar din kapacitet genom att vända ångesten till din fördel.

 Igår 11:24

När moralen krockar med vardagen

Verktyg. Hur ska jag agera om jag tvingas täcka upp för en fuskande chef, när jag själv är beroende av denne för min egen karriär? Frågor om moral är inte alltid svart-vita. Ledarskapsexperten sofia nilsson har grävt djupt i frågor kring ledarskap och moraliska dilemman.

 23 maj

Ekonomer allt mer stressade på jobbet

Allt fler civilekonomer tycker att deras hälsa påverkas på grund av hög arbetsbelastning. Samtidigt är det ökade kravet på tillgänglighet en stressfaktor och många anser att arbetsmiljöfrågor diskuteras för lite på jobbet.

 16 maj

Bättre riktlinjer behövs för sociala medier på jobbet

Det är svårt att skilja på privatliv och arbete när de sociala medierna gör allt mer intrång i våra liv. Forskaren Steffi Siegert efterlyser tydligare riktlinjer, bland annat för att minska pressen på anställda.

 16 maj

Så hittar du de dolda jobben

Karriärtipset. Många söker via annonser som finns ute. Hur hittar du de jobb som inte annonseras ut? Vår karriärexpert Viveka Andersson har tipsen.

 16 maj

Vad tjänar en vd?

Lönefrågan. En vd omfattas inte av LAS och bör därför kräva en högre ersättning. Men hur hög? Löneexpert Sören Lundgren vet mer.

 12 maj

Så förändras ekonomens roll

Agenda. I välfärdssektorn måste mångas intressen beaktas av cheferna. Här behövs ekonomer för stöd och styrning, menar Ingela Thylefors som är aktuell med boken Chef- och ledarskap inom välfärdssektorn.

 10 maj

Nummer 4 av Civilekonomen ute nu!

I

 10 maj

Får arbetsgivaren ta tillbaka min telefon?

Medlemsfrågan. Civilekonomernas ombudsman Caroline Lindeberg reder ut frågan om vem som har rätt till ditt mobilnummer efter avslutad anställning.

 3 maj

Fyra tips för att jobba smartare

Agenda. Arbetslivet blir alltmer splittrat och många upplever hur dagarna fylls av att ”släcka bränder.” David Stiernholm, expert på att skapa struktur, lär dig hur du kan äga din egen planering – så att du får överblick över vardagen och rätt saker gjorda.

 29 april

Fyra tips för att mäta dolda tillgångar

Verktyg. Allt större del av ett bolags värde saknas i balansräkningen. Immateriella tillgångar som kundlojalitet, medarbetarnöjdhet och analysförmåga utgör en övervägande del av värdet. Nu är det hög tid att hitta sätt att mäta dessa ”dolda” tillgångar, menar Miguel Vergara som har ägnat sitt yrkesliv åt att analysera nyckeltal.

 26 april

Hur byter jag bransch?

Karriärtipset. Efter 15 år som ekonomichef inom offentlig sektor vill jag söka mig till privata arbetsgivare då lönerna är bättre. Men konkurrensen verkar svårare den vägen. Vad kan jag trycka extra på för att visa att jag är bäst lämpad?

 19 april

Här värvas nyanlända ekonomer

Många funderar i dag på hur man ska nå högutbildade nyanlända ekonomer. Karriärkonsulten Camilla Hermelin har dragit igång Integrationslunchen, ett nätverk där högutbildade nyanlända och företagare kan träffas för att hitta varandra.

 15 april

Vad tjänar privatrådgivaren?

Lönefrågan. Lönerna inom bankområdet ligger högre än för privatanställda. Men hur mycket högre? Löneexpert Sören Lundgren vet svaret.

 18 april

Så hittar headhuntern dig!

Verktyg. Om du vill ha chansen att bli hittad av en headhunter på vägen till ditt drömjobb är det en sak som är viktigare än alla andra tillsammans: använd ditt nätverk till max.

 12 april

Våra experter

Karriärtipset

Viveka Andersson

Så hittar du de dolda jobben

 16 maj

Hur byter jag bransch?

 19 april

Skadar en paus min karriär?

 29 februari
Visa alla

Lönefrågan

Sören Lundgren

Vad tjänar en vd?

 12 maj

Vad tjänar privatrådgivaren?

 18 april

Vad får projektledaren betalt?

 29 februari
Visa alla