Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Nå ditt mål utan att må dåligt på vägen

Att få ihop inre krav och förväntningar med krav från omvärlden brottas de flesta av oss med. Åsa Burman, kombinerar produktivitetstekniker med stressforskning. Resultatet är en handbok för doktorander – Bli klar i tid och må bra på vägen.

Stressrelaterad ohälsa är den vanligaste orsaken till sjukskrivningar bland arbetstagare i Sverige. Enligt SCB så är doktorander inget undantag. Bland de 17 000 personer som påbörjade sina doktorandstudier år 2001 var 24 procent sjukskrivna minst två veckor under perioden mellan år 2001 och 2009, ofta till följd av stress.

Läs också: Chefens ansvar bana väg tillbaka för sjukskriven medarbetare

Är doktorander mer pressade än andra?
– Många doktorander känner att de har höga inre och yttre krav, låg grad av kontroll och begränsat med stöd. Det skapar en spänd arbetssituation där man upplever bristande kontroll. Går man så för länge skapar det negativ stress.

Hur har du tänkt att man ska använda boken?
– Man kan antingen använda sig vissa av teknikerna eller av hela metoden steg för steg. Läs ett kapitel i månaden tillsammans med kollegor i en arbetsgrupp, prova att arbeta efter de tips som finns där och gör övningarna och utvärdera sedan vad som händer.

Läs även: Så undviks stressen kring kommunikation

Är det här bara råd till forskare?
– Nej, det här kan implementeras på hela arbetslivet. Många har nytta av råden, till exempel om att jobba i units.

Förklara hur det kan användas på jobbet.
– De flesta verkar tycka att 45 minuter är en lagom tid att hålla koncentrationen på topp och komma in i en svår arbetsuppgift på djupet. Stäng av telefonen, sätt dig på en plats där du inte blir störd, stäng av den automatiska e-posthämtningen. Därefter tar du en paus på 5–15 minuter där du gör något helt annat som en kort promenad eller en ny kopp kaffe, ge hjärnan lite återhämtning. Det skapar effektivitet.

Vad är riskerna i förlängningen om doktorander inte slutför sin forskning?
– Det är risker på tre nivåer. Nivå ett är att det blir en personlig förlust att inte bli klar med avhandlingen och få sin doktorsexamen. Nivå två är att det är bra för institutionen som arbetsgivare att doktoranderna slutför sin forskarutbildning. På samhällsnivån halkar Sverige efter som forskningsnation. Får vi i stället fler doktorander som disputerar så bidrar vi än mer till forskningen och vi får även fler nya handledare som kan handleda nya doktorander.

Läs också: Så får du harmoni i livspusslet

Åsa Burmans 5 tips för att må bra under tidspress:

1) Skilj mellan effektivitet och produktivitet. Effektivitet: det mest tidsekonomiska sättet att göra saker på oavsett om de är viktiga eller inte. Produktivitet: gör rätt saker, alltså de saker som tar dig närmare dina mål. Produktivitet är långt viktigare än effektivitet.

2) Dela upp din dag i fyra ”units”, tidspass, om 45 minuter då du är helt fokuserad på din uppgift. Ta en rejäl paus mellan dessa ”units” så att hjärnan får vila, utan att kolla e-posten.

3) Bestäm en tid då du ska hantera din mejlkorg, och välj den tid då du inte har din mest effektiva produktionstid. Vänta med att läsa e-posten tills denna tidpunkt på dagen.

4) Tydliggör målet, ha slutproduktfokus, innan du börjar ett projekt. Ska du hålla en presentation, bestäm hur många power point-bilder du ska göra och vad de ska innehålla. Bestäm hur många sidor din rapport ska vara och fyll en pärm med tomma papper. Efter hand som du blir klar – byt ut de tomma papperen. Det är tydligt, ger en konkret bild över hur mycket du har kvar och en belöning då du ser att du kommer framåt.

5) Skilj mellan negativ och positiv stress. Stress är inte farligt, men bristen på återhämtning är det. Du kan ha en hög stressnivå bara du får återhämtning. Planera in ledighet både för passiv vila som att ligga i soffan och aktiv vila som att träffa en vän, gå på bio eller träna.

Andra böcker om välmående:

Compassionseffekten Christina Andersson (Natur & Kultur)

När vi själva lär oss att ta hand om oss själva mår vi inte bara bättre, vi blir även mer toleranta och får mer tålamod. En win-win-situation kan tänkas. I Compassionseffekten utvecklar stressforskaren Caroline Andersson sina insikter kring bland annat hjärnforskning och anknytningsteori. Hennes teori kring compassion och self-compassion, medkänsla och självmedkänsla, visar att man genom att vara snällare mot sig själv och andra kan aktivera kroppens eget system för ökat välmående och livsglädje.

Boken beskriver teorier och forskning samtidigt som den ger övningar i att hitta ett nytt sätt att förhålla sig till det som stressar.

 

Driven till max av Christopher Toll (Roos & Tegner)

Hur kan man ta kontroll över sitt liv? Den frågan ställer sig Christopher Toll, som bland annat är föreläsare och coach. I boken Driven till max delar han med sig av egna och andras erfarenheter och teorier kring beteenden.

Genom att utgå från beteendeteorin DISC tittar han närmare på dominanta personlighetstyper, alltså personer som vill ha resultat. Han belyser frågan om hur man kan vara en dominant person, eller röd personlighetstyp, och samtidigt behålla en sund inställning till hälsa, relationer och prestation – helt enkelt att hitta balans i livet och samtidigt prestera.

Boken ger också 14 tips på vertyg och metoder för att hitta en bättre balans.

Boken ger också 14 tips på verktyg och metoder för att hitta en bättre balans.

Mer från: , ,

Mer på civilekonomen.se