Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Employee advocacy: Medarbetarna styr bilden av företaget

Glöm employer branding, nu är det employee advocacy och storytelling som gäller. När företagen i dag ska bygga varumärke och framstå som attraktiva arbetsgivare är medarbetarnas engagemang en förutsättning.

Linkedin, Facebook, Snapchat, Instagram. Alla vet att sociala medier fundamentalt förändrat hur vi kommunicerar med varandra, men många företag och organisationer hänger ändå inte med i utvecklingen. Kunder, medlemmar och potentiella medarbetare bryr sig inte längre om vad olika varumärken talar om för oss, utan litar mer på sina egna nätverk. Därför blir den egna personalen allt viktigare i marknadsföringen och varumärkesbyggandet.

Lars Ingerslev, internationellt försäljningsansvarig på employee advocacy-appen Smarp, går så långt som att säga att hur företagen förmår att ställa om kan vara avgörande för dess överlevnad. Inte minst för att det påverkar förmågan att rekrytera rätt människor.
– Millennials och Generation Z tänker inte som företagen. 75 procent av all B2B-research för inköp görs redan av millennials och de förväntar sig att organisationerna är digitala och öppna, att man samarbetar och att man kan dela information om sitt företag och sin bransch.

Läs också: Bättre riktlinjer behövs för sociala medier på jobbet

Flera revisionskonsultföretag och IT-konsultföretag har kommit långt i det här arbetet. Motivationen ökar när nätverkande är nyckeln till både rekrytering och försäljning.
– Det är inte bara en kommunikationsfråga eller HR-fråga utan en fråga för hela organisationen.

Men vad händer med kompetenta medarbetare som inte är intresserade av att sprida några budskap om företaget eller kanske inte är aktiva alls på sociala medier? Blir de förlorare på framtidens arbetsmarknad?
– Det finns olika åsikter om det. Min uppfattning är man inte är en sämre medarbetare för att man inte vill vara med i ett employee advocacy-program. Det måste bygga på frivillighet, säger Ingerslev.

Läs också: Grupptryck viktigare än pengar när vi fattar beslut

Risken finns också att medarbetare, som har svårt att sätta gränser på sociala medier, gör övertramp som slår tillbaka mot företaget. Men Lars Ingerslev tycker att det finns en ännu större risk med att stoppa huvudet i sanden:

– Det största misstaget är att underskatta hur mycket vi redan gör på sociala medier, privat och professionellt. Och vi är på gott och ont redan associerade med vår arbetsgivare, så detta måste ändå hanteras. Det handlar mer om att det finns ett ansvar att hjälpa medarbetarna genom att tillhandahålla bra content.

Läs också: Så hittar headhuntern dig

Fakta

Lars Ingerslev tipsar: ”Viktigt att tänka på vid employee advocacy”

  • Delaktighet. Viktigt att kommunicera tydligt internt och få medarbetarna att känna sig delaktiga och förstå varför detta är relevant för dem. Medarbetarna kommer alltid först, företaget sedan.
  • Relevans. Det behöver finnas bra innehåll att dela. Medarbetare vill inte bara bli megafoner för företaget, så det bör även finnas externt innehåll som tillför något till medarbetarens eget nätverk.
  • Struktur. Försök att strukturera upp innehållet för medarbetaren. Gör det enkelt, roligt och lättillgängligt. Exempelvis med hjälp av gamification (kul innehåll inspirerat av spelindustrin).
  • Begränsa inte. Utgå inte från egna förutfattade meningar om vilka sociala medieplattformar som är lämpliga. Linkedin och lite Twitter kanske räcker för organisationen, men låt medarbetarna dela i de kanaler som är relevanta för deras nätverk.
  • Plattform. Det går att dra igång i liten skala, men för att kunna skala upp behövs någon form av kommunikationsplattform. Annars går det heller inte att mäta resultatet, och utan ROI (Return on investment) kan advocacy-program vara svåra att motivera.
Mer från:

Mer på civilekonomen.se