Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
ARCTISTIC / Photo: Nicklas Gustafsson

Co-creation – konsten att få alla inblandade att ”give a shit”

Hamburgare, sneakers, chips. Exemplen är många där företag låtit kunderna vara med och skapa nya produkter och tjänster. Så kallad co-creation kan vara en smart strategi – förutsatt att alla inblandade finner samarbetet meningsfullt. Forskaren Karina T Liljedal kallar det ”giveashitability”.

Karina T Liljedal har i en avhandling på Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur konsumenterna reagerar på det som brukar kallas co-creation eller samskapande, ett fenomen som blivit allt vanligare och som innebär att företag skapar något av värde tillsammans med sina kunder eller medarbetare.
– Det är bara en liten minoritet som deltar. Aldrig hela marknaden. För att lyckas måste alla vara intresserade av resultatet. Annars kan alltihop framstå som meningslöst, säger Liljedal.

Av hennes forskning kan man också dra följande lärdomar:

Giveashitability. Om man begär att kunderna ska lägga ned tid på någonting, så måste även företaget visa att det ansträngt sig. Viktigt att lyssna, svara och reagera, vara ödmjuk och tacka. Detta oavsett om det handlar om co-creation externt eller internt. Målgruppen måste ”give a shit”.

Strategi. Är det innovation och produktutveckling eller marknadsföring det är fråga om? Vem äger idéen? Bygg sedan strategin därifrån. Om det finns ett kampanjtänk måste saker göras mer strukturerat. Handlar det om att lösa komplexa problem kanske det är bättre att göra det internt.

Varumärke. Vad har du för varumärke? För kunder? Hur har du kommunicerat förut? Inom daglighandeln finns redan en kundrelation. En producent med lite direktkontakt med konsumenter måste tänka mer kampanj. Kopiera inte ett varumärke i en bransch som är helt annorlunda än din egen.

Entreprenöriellt. Om du inte jobbat med co-creation förut, börja hellre i mindre skala och se om det finns något intresse. Det kan också fungera så bra att man inte förberedd på vad det innebär. Många företag tycker att det är läskigt att släppa kontrollen. Mindre budget, innebär mindre risker.

Fakta

Avhandlingen av Karina T Liljedal heter ”Communicated Consumer Co-creation. Consumer Response to Consumer Co-creation in New Product and Service Development”.

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se