Annons

Lönefråga

Lön för varumärkes­ansvarig

Verktyg
Nummer 2009-09
Jag arbetar som varumärkesansvarig på en marknadsavdelning och rapporterar till marknadsdirektören. Har personalansvar och får nu budgetansvar som omfattar "externa kostnader", det vill säga pengar som används för exempelvis varumärkesbyggande kampanjer, konsultarvoden osv., men inte löner och liknande”driftskostnader”. Jag har mer än tio års yrkeserfarenhet, tog examen 1996. Min lön i dag är cirka 45 000 kronor. Hur ligger lönen till jämfört med andra motsvarande befattningar? Och hur stor löneökning kan motiveras av det tillkommande budgetansvaret?
Du bör ha över 50 000 kronor

Jan Lidström

Ombudsman, besvarar i varje nummer en fråga om lön

Bland våra titlar finns inte ”varu­märkesansvarig”. Närmast ligger väl en högt lönesatt ”product manager” eller en ”key account mana­ger”. 2008 års löner för samt­liga product managers i Stockholmsområdet var median 46 000 kronor och övre kvartil 51 000.
För key account managers gavs 53 000 som median och 66 000 som övre kvartil. Med personal­ansvar bör din lön vara över
50 000 kronor. Budgetansvar är ofta mindre värt – och mindre påfrestande – än personalansvar. ­Så ökad lön bör du främst få för att du är lite lågt lönesatt – inte på grund av ett nytt budgetansvar.

Betygsätt
No votes yet