Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Erik Modig: Så överlever du kommunikationsstressen

Erik Modig är en av Sveriges främsta experter på kommunikation och skriver i sin gästkrönika om hur man bäst hanterar de ökade kraven på kommunikationskompetens.
Erik Modig.

Vi trodde att digitaliseringen skulle lösa allt. Många tror kanske fortfarande det. Det kanske den kommer. Samtidigt börjar vi bli medvetna om utmaningarna vi skapar när vår gamla hjärna inte kan uppdatera sin processor i samma takt som den teknologiska utvecklingen vi vurmar för. Stress. Utbrändhet. Mobil- och ipad-beroende för hela familjen. Näthat. En mejlkorg som tar allt mer av vår tid.

Digitaliseringen har skapat oändliga möjligheter till kommunikation och det är hög tid att vi tar fram verktyg för att hantera det. Som forskare på kommunikation möter jag fler och fler stressade företag och anställda.

Läs även: Kommunikationsexpert: ”Svårare att veta vad som är vad”

Det är inte bara de som jobbar på kommunikations-, marknads-, eller säljavdelningen som upplever svårigheten att hantera digitaliseringens förändrade kommunikationskrav. Många rapporterar om stressen av en överfull mejlkorg och samtidigt om svårigheten att kommunicera så att någon verkligen läser och lyssnar. Så, vad ska man göra?

Börja med att prioritera. Människor väljer bort om det är för mycket. Minska antalet kanaler du kommunicerar i. Varken företag eller privatpersoner måste finnas i eller svara på allt i mejl, telefon, sms, Whatsapp, Facebook-, Linkedin- eller Instagram-meddelanden. Bara du är konsekvent kommer folk att anpassa sig till att kommunicera med dig där du svarar. Bättre att svara direkt i en kanal än långsamt i tio.

”Bara du är konsekvent kommer folk att anpassa sig till att kommunicera med dig där du svarar. Bättre att svara direkt i en kanal än långsamt i tio.”

Kommunicera även mindre. Kommunikation uppstår sällan ur tomma intet, mycket skapas av dig själv. Minska mängden. Även om du måste kommunicera till en grupp människor är färre meddelanden vid en bestämd, förutsägbar tidpunkt oftast bättre. Det skapar vanor både för dig och för de som ska lyssna.

Läs även: Marknadsförarna som får mest genomslag på Linkedin

Bli mer förstående och förlåtande. Mycket kommunikation i dag skapas för att alla, alltid ska ha fått säga sitt. Det leder till att mycket sägs, men mindre blir gjort. Samtidigt skapas mycket kommunikation i frustration över det som någon annan gjort eller sagt.

Det är självklart rätt att säga ifrån eller fråga när det är viktigt, men det känns som att nivån för när vi väljer att säga vårt har sjunkit. Det har i sin tur lett till att vi själva både skapar och får hantera mer kommunikation. Därmed är en bra start för att bättre överleva kommunikationsstressen att öva sin förståelse för andras beteende och intentioner, och även sin förlåtelse när något kanske blir fel i ett första skede. Släng dig inte på mejlen direkt.

Skapa en fantastisk standard. Mycket av vår kommunikationstid går åt till att återskapa samma typ av kommunikation om och om igen. Därmed kan mycket tid sparas in på sikt av att man i ett tidigt skede tar sig tid att ta fram en standard för olika typer av kommunikation. Standardformuleringar som ni vet är perfekta, mallar, informativa signaturer i mejl eller annat som gör att vi känner oss trygga i att kommunicera snabbare.

Läs även: Hur få medarbetare att lyssna

Det gäller inte bara text utan kanske i ännu högre utsträckning bild. När vår omgivning allt oftare tar in kommunikation snabbt blir bildvalet och bildkvaliteten viktigare. Se därmed till att bygga upp en portfölj av högkvalitativa bilder som du vet fungerar och som du har rättighet till. En väldigt smart investering för företag eller för en enskild anställd är att låta en fotograf skapa en uppsättning av bilder på en själv eller på varje anställd (inte bara vd och ledningsgrupp) som kan användas såväl i jobb som privat. Gärna tagna i jobbmiljön och som kommunicerar både personens och företagets personlighet. First impression lasts och att ha bra bilder är ett enkelt sätt att få en bra start.

Sammanfattningsvis gäller alltså att begränsa i vilka kanaler du kommunicerar, ha förståelse för andra och vara ditt bästa jag i såväl text som bild. Det kommer att leda till bättre kommunikation och mindre stress.

Erik Modig är föreläsare, författare och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och en av Sveriges främsta experter på kommunikation.

Mer från: , ,

Mer på civilekonomen.se