Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Ta reda på vart ditt företag är på väg

Det talas om digitaliseringens vinnare och förlorare. Vad ska jag, som ekonom, göra för att hänga med på tåget och slippa riskera att förlora jobbet?

Digitalisering är ett ord som används flitigt i dag. Vi hör det runt omkring oss och vi blir allt mer medvetna om de förändringar och möjligheter det kan komma att innebära. Även i platsannonser förekommer ordet digitalisering. Förändringar i arbetslivet sker konstant och konsekvenserna av detta blir att både företag och anställda behöver utvecklas och det i en allt snabbare takt.

Läs också: Hur utvecklas utan att byta jobb?

Så vad kan du som anställd göra?
Börja fundera på vilka möjligheter det finns för just dig. Ska du arbeta mer analytiskt, utveckla användningen av sociala medier eller skapa nya rutiner i ditt företag? Var öppen och nyfiken. Kanske kan en utbildning inom de områden som intresserar dig ge nya infallsvinklar? Var inte rädd för att ta kontakt och ta in ny information. Hur har man gått tillväga på framgångsrika företag? Vad säger kunder, konkurrenter, forskare eller andra intressanta personer om utvecklingen inom ditt arbetsområde?

Ämnet är stort och många företag vet inte var de ska börja. Detsamma kan gälla dig som anställd och därför är det viktigt att du tar reda på vart företaget är på väg, vad det har för strategier för att nå dit och var du kan passa in och bidra. Tekniken har gjort det möjligt för oss att arbeta på nya sätt och det är viktigt att fundera på vart du själv som anställd är på väg och hur du kan vara med och göra skillnad i ditt arbetsliv.

Läs också: Få oroliga för digitaliseringen

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se