Ledare mot nya höjder

Verktyg
Nummer 2011-01
Ett coachande ledarskap skapar delaktighet och motivation och höjer både kvalitet och prestation. Men vägen dit kräver beteendeförändringar hos både chef och anställda.
Författare: 
Jane Bergstedt
Foto: Istockphoto (bilden är beskuren)

Om du som chef vill utveckla dina medarbetare och få dem att prestera bättre är coachning den bästa metoden. Det menar ledarutvecklaren och författaren Kenth Åkerman som skrivit boken Konsten att få andra att prestera. Coachning är enligt honom en metod som lockar fram medarbetarnas fulla potential, vilket i slutänden leder till att kvalitet och resultat höjs.
I grunden innebär coachning att lära sig att ställa frågor och lyssna på svaren. Det är en frågeteknik med öppna frågor för att medarbetarna själva ska komma fram till hur de vill utvecklas. Målet är att medarbetarna ska ta eget ansvar för sin utveckling, vilket skapar delaktighet och motivation. Men många behöver samtidigt ordentligt stöd och ledning för att klara sina arbetsuppgifter, särskilt i början på karriären eller på ett nytt jobb. Då ska chefen börja med att svara på frågor i stället, för att sedan starta en utvecklingsprocess, när medarbetaren är mogen för det.
– Ett coachande ledarskap, i motsats till ett ledarskap där chefen pekar med hela handen, innebär att chefen vågar släppa kontrollen och litar på att medarbetarna klarar jobbet och kan ta ansvar. Tekniken kan alla lära sig, men att dela med sig av makten för att skapa delaktighet och engagemang kräver mod, säger Kenth Åkerman. Men ledarskap måste vara både individanpassat och situationsanpassat. När det blir skarpt läge måste chefen ta snabba beslut och säga ”Nu gör vi så här och jag tar ansvaret”. 
Jim Thuresson, coach för Borås Basket, lånar tankesätt och metod från idrottens värld när han  anlitas som föreläsare i coachning.
– Vi har en klar fördel inom idrotten eftersom det är självklart att fira framgångar tillsammans, att berömma varandra och stärka självförtroendet. Beröm kan man aldrig få för mycket av. För att inte tala om spelglädjen som skapar sådan energi.
Men kan man då jämföra med arbetslivet? Ja, det tycker han absolut. Coachningen i idrotten handlar om att skapa ett lag som vill jobba tillsammans och dra åt samma håll. Sammanhållning i stället för konkurrens. Medspelare i stället för motspelare.
– Målet är tydligt, men sedan handlar det om att fokusera på prestation, inte bara att vi ska vinna matchen. Om vi fokuserar på vad vi ska göra, var och en, når vi målet.
Jim Thuresson pratar om vår förmåga till bildskapande, dragningskraften i positiva bilder. Skulle man bara prata om alla hinder kommer man ingenstans. Misslyckande finns inte heller i vokabulären, utan ordet han använder är motgångar. Det kan alla ha då och då.
– Misslyckande för mig är att inte ens ha försökt.
Kenth Åkerman påpekar att ett coachande ledarskap kräver beteendeförändringar hos både chef och medarbetare. Chefen måste våga delegera till medarbetaren, som i sin tur måste lära sig ta mer egna beslut och ansvar. Och det kan ta lite tid. Det är viktigt att vara tillgänglig för sina medarbetare för att nå framgång. Ledarskap är en relation, understryker Kenth Åkerman.
– Du måste ta dig tid att lyssna. Att lyssna är en konst, att höra både  vad som sägs och inte sägs. Chefer är ofta vältaliga och blir nervösa när det blir tyst. Du måste lära dig att vänta in svaret.

Betygsätt
Your rating: None Average: 5 (1 vote)