Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Katarina Bohlin började på golvet på Ikea i Barkarby och är nu, drygt 20 år senare, ställföreträdande HR-chef för den svenska delen av Ikea. Foto: Lars Jansson

Viktigast vem du är när Ikea rekryterar

Delade värderingar och en vilja att testa olika delar av organisationen. Det söker Ikea hos sina aspiranter. HR-chefen Katarina Bohlin berättar om rekryteringspolicyn hos möbelföretaget som är drömarbetsgivare för många unga ekonomer.

När unga ekonomer rangordnar sina drömarbetsgivare finns Ikea alltid med i toppen. Den multinationella möbelkoncernen, grundad av Ingvar Kamprad 1943, kniper till exempel andraplatsen efter musiktjänstföretaget Spotify i employer branding-företaget Universums undersökning bland young professionals. Populariteten är till stor del den inkluderande och humanistiska företagskulturens förtjänst. I alla fall enligt Katarina Bohlin, ställföreträdande HR-chef på Ikea-koncernen i Sverige.

– Ikeas kultur handlar om att alla medarbetare möts med respekt och involveras, oavsett position, om de är unga eller gamla, nyrekryterade eller har jobbat länge i företaget. Man ska känna att man kan påverka från dag ett. Har du ett förslag om hur vi kan sälja en viss möbel så ska du kunna ta upp det och bli lyssnad på, säger hon.

Läs även: Medarbetarna styr bilden av företaget

Katarina Bohlin.

Katarina Bohlin började själv sin bana inom Ikea i mitten på 1990-talet när hon läste till personalvetare på Stockholms universitet. Parallellt med studierna helgjobbade hon som säljare för sovrum och garderober på varuhuset i Barkarby. Efter examen fick hon en fast tjänst som linjechef. Att börja med ett extrajobb eller sommarvikariat under studietiden är en vanlig karriärväg in i Ikea-koncernen, berättar hon. Majoriteten av deras talanger fångas upp genom sommarrekryteringarna.

– Genom att jobba extra på Ikea får man en bra introduktion till företaget. Innan man söker rekommenderar jag att man förbereder sig, antingen genom att läsa in sig på hemsidan eller besöka ett varuhus och ställa frågor till personer som jobbar där om hur de upplever sin arbetsplats.

Hur ska man vara för att passa på Ikea?

– Man ska ha ett engagemang och en vilja att påverka och göra skillnad. För att trivas på Ikea är viktiga egenskaper att man är jordnära, ärlig och innovativ – och att man har ett stort intresse för heminredning och kundmöte.

Läs även: Svensk detaljhandel lockar – Handelshögskolan startar kandidat på engelska

Trots att ekonomer sätter Ikea högt på önskelistan gör bolaget inget särskilt för att rekrytera just den målgruppen. Rekryteringspolicyn varierar inte beroende på yrkesgrupp utan bygger alltid på samma princip: att personen i fråga delar Ikeas värdegrund och inspireras av den. En av de mest centrala delarna av HR-arbetet är just att rekrytera personer med samma värderingar, berättar Katarina Bohlin. Kompetens och erfarenhet kommer i andra hand. Värderingarna presenteras på Ikeas hemsida under rubriker som ”tillsammans”, ”kostnadsmedvetenhet” och ”värna om människor och vår planet”.

– Det viktigaste är vem du är, inte vad du har gjort tidigare och vilken utbildning du har. Sedan kan dina kompetenser såklart vara en fördel.

De årliga medarbetarundersökningarna, som Ikea genomför sedan 2002, är ett sätt för koncernen att hålla sig uppdaterad på hur de anställda trivs och upplever sin arbetsplats. De anställda har även minst ett utvecklingssamtal och ett uppföljningssamtal per år och nyanställda tilldelas en fadder. Det är en mer erfaren kollega som fungerar som mentor den första tiden. För att Ikea ska ligga bra till bland nybakade ekonomer även i framtiden tror Katarina Bohlin på vikten av att bygga vidare på den värderingsstyrda företagskulturen, men också att bli mer individanpassade.

– I dag och i framtiden tror jag att en allt viktigare del i HR-arbetet är att vara lyhörd. I praktiken handlar det om att fortsätta ta till sig feedback från medarbetarna och att visa i handling att vi lyssnar på vad varje enskild person har för behov.

Läs även: Det här lockar toppföretagen med

Tips för att få jobb på Ikea

Katarina Bohlins tips för dig som vill jobba på Ikea:

  1. Identifiera redan under studietiden vilken typ av arbetsplats som känns attraktiv för dig – både i dag och i framtiden.
  2. Gör research för att ta reda på vilka arbetsplatser som motsvarar dina förväntningar och ambitioner.
  3. Besök något av Ikeas varuhus eller hemsidan för att lära känna koncernen. Vid ett besök: passa på och fråga någon av dem som arbetar på varuhuset om hur det är att jobba på Ikea.
  4. Känner du att Ikea kan passa dig: sök extrajobb inom koncernen i Sverige. Ikea hittar en majoritet av sina talanger vid rekryteringen av sommarjobb. Jobben utlyses i januari och februari lokalt på Ikeas hemsida.

Katarina Bohlin

Ålder: 49
Bor: Malmö.
Utbildning: Personalvetare vid Stockholms universitet.
Bakgrund: Började på golvet på Ikeas varuhus i Barkarby för att sedan jobba inom den kommersiella delen av verksamheten i 15 år och därefter som talangchef i sju år.
Gör: Ställföreträdande HR-chef på Ikea-koncernen i Sverige.

Mer från:

Mer på civilekonomen.se