Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Utlandsstudier: ”Att skillnaden var så stor var jag inte beredd på”

En av tre ekonomstudenter väljer att studera en eller flera terminer utomlands. Men vad lär man sig av att studera i ett annat land? Här delar fyra ekonomstudenter med sig av sina erfarenheter.

Gustav Sporre, 22 år
Hemort: Värnamo.
Utbildning: Ekonomprogrammet med inriktning marknadsföring, Linnéuniversitetet, Kalmar.
Utlandsstudier: Nipissing University i North Bay, Kanada.

Läs också: Svaren som fixar utbytesåret

Varför valde du att studera i Kanada?
– Främst för att jag ville förbättra min engelska och kände att jag var tvungen att åka till något hörn av världen där engelska är vardagsspråk. Jag hade sedan tidigare goda kunskaper i både tal och skrift i engelska och hoppades genom att åka till ett engelskspråkigt land bli av med min svengelska i den mån det går. Att åka till ett land där något annat språk var modersmål skulle leda till att alla jag talar med talar med engelska som andra eller tredje språk och att mina kunskaper då inte skulle förändras.

”Det kom ändå som en chock när man satt på fem kursintroduktioner på en vecka och fick berättat för sig allt som skulle göras under terminen med prov, inlämningar och presentationer.”

Vad är den största skillnaden mellan att plugga där och i Sverige?
– Den absolut största skillnaden är utbildningssystemet. I Sverige läser vi en kurs i taget under en månads tid för att sedan tenta av och ta sig an nästa kurs. Här har de ett system som liknar mer det vi i Sverige har på gymnasiet, där man läser alla kurser samtidigt vid sidan av varandra. Jag var medveten om detta när jag ansökte men det kom ändå som en chock när man satt på fem kursintroduktioner på en vecka och fick berättat för sig allt som skulle göras under terminen med prov, inlämningar och presentationer. Eftersom det hela tiden rullar så får man aldrig riktigt tid att slappna av.

Den största lärdomen du dragit?
– Om man planerar i god tid och litar på sin planering så kan man också planera in när man kan unna sig att ta lite ledigt och faktiskt njuta av sin fritid. Vilket leder till mer sinnesro och mer effektiv pluggtid, i alla fall för mig. Eftersom jag historiskt sett alltid har varit en ganska dålig planerare så är det en lärdom jag verkligen kommer att ta med mig hem till Sverige.

Läs också: Han blev fast i Sydkorea efter studierna

 

Stina Jansson, 26
Hemort: Skövde.
Utbildning: Personal, organisation, och ledarskap på högskolan i Skövde.
Utlandsstudier: HU University of Applied Science Utrecht i Nederländerna.

Varför valde du att studera i Nederländerna?
– Jag är på min utlandstermin tillsammans med en kompis som jag pluggar ihop med hemma. Hon gjorde ett hästjobb med att försöka hitta program som vår studievägledare kunde godkänna som utbytestermin mot de kurser vi skulle ha läst hemma, och programmet vi läser här i Nederländerna var ett av de få programmen som blev godkända. Nederländerna, eller framför allt Utrecht som staden heter där jag studerar, är känd för att vara en studentstad. Nederländerna ligger också centralt i Europa vilket gör det lätt att resa runt och upptäcka olika delar av Europa under studietiden.

Vad är den största skillnaden mellan att plugga där och i Sverige?
– Där jag läser arbetar de mycket med att tillämpa kunskapen på ett modernare och mer aktivt interagerande sätt än på ”vanliga” högskolor och universitet. Så en stor skillnad för mig är att vår undervisare föreläser ungefär halva lektionen och resterande tid används olika från gång till gång. Det varierar oftast mellan att vi i grupp ska söka efter information om ett visst ämne för att sedan presentera informationen innan lektionens slut, analysera och diskutera dagens ämne eller göra viss typ av rollspel där vi agerar utifrån dagens ämne.

Den största lärdomen du dragit?
– Att det finns fantastiskt mycket att lära och upptäcka. Hittills under min resa har jag inte bara lärt mig otroligt mycket om mig själv, utan jag har också fått möjlighet att praktisera och öva på engelskan varenda dag och dessutom fått träffa människor från hela världen. Jag behövde inte åka långt ifrån mitt hemland för att få en termin fullproppad med ny kunskap, erfarenhet och upplevelser som jag aldrig hade fått annars.

Läs också: Deras råd till studenter: ”Engagera er!”

 

Hannah Holmberg, 25 år
Hemort: Malmö.
Utbildning: Internationell marknadsföring, Mälardalens högskola, Västerås.
Utlandsstudier: Bali international program on asian studies på Udayana University, Bali.

Varför valde du att studera på Bali?
– En tjej från min klass hade hört att man kunde studera en termin på Bali och hade bestämt sig för att göra det i stället för att åka via skolans partneruniversitet, då hon inte fick någon plats. Jag och en klasskamrat började prata om att göra samma sak. Vi blev hänvisade till organisationen Asia Exchange som sköter ansökningsprocessen. Jag såg det som en chans att få komma iväg och slappna av, hitta ny energi, upptäcka en ny värld och få ett annat perspektiv.

”Man ska vara medveten om vad man ger sig in på, vilket jag trodde att jag var, men att skillnaden skulle vara så stor var jag inte beredd på.”

Vad är den största skillnaden mellan att plugga där och i Sverige?
– Att bo och studera på Bali är helt fantastiskt. Fantastiskt. Däremot är utbildningsnivån inte i närheten av den standard som utbildningar i Sverige har. Väljer man att studera i ett land som Indonesien ska man vara medveten om vad man ger sig in på, vilket jag trodde att jag var, men att skillnaden skulle vara så stor var jag inte beredd på.

Den största lärdomen du dragit?
– Min tid på Bali har tydliggjort klyftan mellan rika och fattiga länder. Det har fått mig att inse hur bra vi har det i Sverige, både med skolan och med vårt vardagliga liv. Oavsett den konstanta pressen från samhället, där det närmast är en självklarhet att ha siktet inställt på en framtid med ett välbetalt jobb, så är vi lyckligt lottade. Min tid på Bali öppnade även upp mina ögon för ett annat sätt att värna om det man håller kärt och hur viktigt det är med familjen.

 

Läs också: Tio billiga verktyg för smarta studenter

Oskar Vejlo, 24
Hemort: Sandviken.
Utbildning: Ekonomiprogrammet med inriktning organisation och ledarskap, Handelshögskolan i Örebro.
Utlandsstudier: Shanghai University of Finance and Economics (SUFE), Kina.

Varför valde du att studera i Kina?
– Det har att göra med flera faktorer. Dels lockelsen att prova att leva i ett land utanför Europas gränser där de kulturella skillnaderna är stora i förhållande till hur det är i Sverige, dels för att Kina är en ekonomisk världsmakt, vilket jag tyckte kändes intressant och relevant för min utbildning. Slutligen handlade mitt val självklart också om vilka universitet min institution i Sverige hade utbyten med. När jag fick reda på att SUFE var tillgängligt tvekade jag inte en sekund att ansöka.

”De flesta kurser genomförs där jag som student sällan har chansen att ifrågasätta eller ställa frågor om innehållet i kursen.”

Vad är den största skillnaden mellan att plugga där och i Sverige?
– Skillnaderna är många och stora. En av de största är hur mycket som är väldigt reglerat jämfört med vad jag är van med hemifrån. Reglerat på det sättet att betyg delvis baseras på närvaro på föreläsningar och att de flesta kurser genomförs där jag som student sällan har chansen att ifrågasätta eller ställa frågor om innehållet i kursen. En annan skillnad är att alla kurser läses parallellt och examineras under samma period i slutet av terminen, likt hur det fungerar i USA och många andra länder.

Den största lärdomen du dragit?
– Helt klart hur jag fått lära mig av den kinesiska kulturen och försökt anpassa mig till den, både den kultur som delvis råder inom universitetsväsendet, men framför allt hur samhället i stort fungerar. Även om kulturskillnaden var en stor anledning till att jag åkte hit och något jag läst mycket om innan jag kom var det ingenting i jämförelse av hur det faktiskt är. I Kina görs många saker på ett helt annorlunda sätt – otroligt fascinerande, utmanande och lärande.

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se