Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Spotify unga ekonomers drömarbetsgivare

Ekonomer i början av karriären drömmer om att få jobb hos musiktjänsten Spotify. Sju av tio bolag på topplistan i Karriärbarometern 2017 är svenska.

Karriärbarometern är employer branding-företaget Universums årliga undersökning bland young professionals. I år har 26 000 yrkesverksamma tyckt till om jobb och karriär. Och precis som förra året är det Spotify som är mest attraktivt bland ekonomer, följt av Ikea. Två svenska bolag med vitt skilda bakgrunder, men som båda anses ha en stark kultur och vara innovativa, sammanfattar Claes Peyron, Managing Director, Universum Sverige.

När young professionals väljer drömarbetsgivare dominerar fortfarande de svenska bolagen. Förutom Spotify och Ikea parkerar H&M på fjärde plats. Bara Google, som dock tappar lite i attraktion bland ekonomer, spränger sig in på tredje plats. Volvo Cars och Ica har klättrat en placering var på ekonomernas lista till femte respektive sjätte plats. Klättrat har också Business Sweden som avancerat från tionde till åttonde plats.

Läs även: Framgångsrika företag bra på att spana in talanger

– Att svenska bolag som Ikea, Spotify och Volvo Cars lyckas så bra bland unga yrkesverksamma vittnar om att dessa bolag har förstått vad som driver och motiverar talanger. Genom att bygga ett arbetsgivarvarumärke som är väl förankrat i den interna kulturen så lyckas man bygga robusta och starka varumärken som attraherar rätt människor, kommenterar Claes Peyron.

En tydlig trend i årets undersökning är att de unga talangerna i allt högre grad vill jobba för chefer och ledare som kan utveckla dem, vilket en färsk undersökning från Academic Work också vittnar om. Samtidigt framgår det av Universums undersökning att det inte är fullt så många som själva vill bli chefer. En stor utmaning för många arbetsgivare, menar Claes Peyron.

– ‘Don´t pick a job, pick a boss’ finns det en del som säger. Det sammanfattar en hel del kring hur talangerna ser på sin arbetsgivare. Den stora utmaningen är att ju färre människor som vill bli chefer, desto färre chefer finns det att välja på. Ett glapp skapas vilket i förlängningen kan leda till ledarbrist.

Läs även: Deras råd till unga talanger: viktigt välja en bra chef

Universum har också presenterat motsvarande topplistor för civilingenjörer och för young professionals inom IT/data Ingenjörerna drömmer om Ikea, ÅF och Google. IT-folket väljer i tur och ordning Google, Spotify och Microsoft.

Topp tio ekonomi

  1. Spotify
  2. Ikea
  3. Google
  4. H&M
  5. Volvo Cars
  6. Ica
  7. Nike
  8. Business Sweden
  9. Volvo Group
  10. Adidas Group

Universum definierar young professionals som personer under 40 år med akademisk bakgrund och med 1 till 8 års arbetslivserfarenhet.

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se