Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Ny bilfabrik i Sverige efter studentstartup

Det blir en ny bilfabrik i Sverige. Bakom ligger studentstartupen Uniti och ett samarbete med Siemens PLM Norden. Elbilsfabriken ska bli fullt automatiserad och nu söker man lokal i Malmö eller Landskrona.

Civilekonomen har tidigare skrivit om hur crowdfunding och sociala medier haft stor betydelse för Unitis resa från projekt på Lunds universitet till start up-företag i forskningsbyn Ideon i Lund.

Den nya fabriken som nu planeras blir den första i sitt slag i världen och konceptet kalls ”industri 4.0”. Fokus för fabriken blir hållbar utveckling och hållbar tillverkning av kompositer till lätta eldrivna bilar och en automatiserad produktion.

Unitis planerade elbil.

Uniti och Siemens PLN Norden uppger att fabriken kommer att kunna tillverka 50 000 bilar det första året genom att man använder sig av Siemens mjukvara där hela processen planeras virtuellt innan den produceras fysiskt. Elbilarna har legat på modellstadiet under en tid, i höst kommer prototypen och det kommer inte att vara aktuellt med testmodeller. Produktionslinjen blir helt automatiserad och sätts upp inom 18 månader. De första fordonen levereras under 2019.

Läs också: Så lyckas du som entreprenör

– Partnerskapet med Siemens är grundläggande för våra långsiktiga planer eftersom vi nu har möjligheten att inte enbart utveckla en hållbar bil, utan även tillverka den på ett hållbart sätt i stor skala, snabbare och med signifikant mindre kapitalinsats. Vår fullt automatiserade produktionslinje kan i princip ha lamporna släckta 22 timmar om dygnet, förklarar Lewis Horne, vd på Uniti Sweden.

Team Uniti.

Uniti har alltså vuxit från studentprojekt i Lunds universitets teknikby via crowdfunding. Genom att ha en öppen och genomlyst produktionsprocess har de lockat till sig en stor mängd investerare. Kampanjen på crowdfundingsajten Funded by me slutade med närmare 12 miljoner kronor i insamlat kapital från 570 investerare globalt, och blev en av Skandinaviens största crowdfundingkampanjer. Det innebär att bolaget vuxit snabbt och lämnat de gamla lokalerna.

– Nästa lokal vi flyttar till kommer att vara vår produktionslokal i antingen Malmö eller Landskrona. Den kommer att vara stor nog för att göra oss hemmastadda för det långa loppet, säger Lewis Horne.

Läs också: Tydlig story gav framgång

Är det en fullskalig bilfabrik som planeras?
– Det är en fullskalig bilfabrik i den mening att vi kommer att få in material samt subsystem. Kompletta bilar kommer att rulla ut ur fabriken. Vi kommer tillverka chassi och strukturer i kompositmaterial på plats men vissa ingående delar så som batterier kommer levereras från andra tillverkare för att monteras i vår fabrik, säger Verena Kitowski, talesperson för Uniti.

Hur krocksäkra är bilarna?
– Till skillnad från alla andra bilar i L7e-klassen kommer Uniti att vara säker och designad för en femstjärnig NCAP-märkning genom både aktiva och passiva säkerhetsegenskaper, krockzoner i kolfiber och airbags, säger Verena Kitowski.

Den planerade nya finansieringsrundan kommer att genomföras via crowdfunding, man kommer också släppa in institutionella investerare.

Uppdaterad den 17 mars 2017.

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se