Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Techbolag – inte industri när ekonomstudenterna väljer arbetsgivare

Ekonomistudenter i Sverige vill helst jobba på Google, Spotify och Ikea. Svensk basindustri är mindre intressant. Det framkommer i Universums senaste undersökning över attraktiva arbetsgivare.

När ekonomistuderande på svenska universitet och högskolor väljer favoritarbetsplats är det Google som är första val. På andra plats kommer Spotify, trea är Ikea och fyra H&M visar Universums undersökning.

Google behöver knappast någon närmare presentation men Petter Granqvist, marknadschef på Universum, motiverar Spotifys andraplacering med att de är bra på främst innovation och kommunikation.

– Det är ett framgångsrikt och innovativt bolag som också varit duktiga på att kommunicerar kring sina värderingar och som försöker ta ansvar för sina anställda. Framför allt i länder utanför Sverige där man kanske inte har lika utvecklat anställningsskydd eller samma förmåner som man har här.

– Företaget har också varit väldigt duktiga i sin employer branding kommunikation, bland annat i kampanjen när President Obama gick ut och sa att han ville jobba för Spotify. Små saker som gör avtryck som i nämnda exempel, tillsammans med den innovation och framgång de står för, gör dom till en attraktiv arbetsgivare.

Ikeas styrka är att de marknadsför sin värderingsstyrda organisation och tilltron till den enskilda människan.

Läs också: Här vill ekonomstudenter helst jobba

– Ikea har byggt en stark kultur som är sann för medarbetarna och som både arbetsgivare och arbetstagare kommunicerar på ett trovärdigt sätt.

– För H&M så handlar det mycket om att de kan erbjuda spännande jobb i en spännande bransch där man låter människor utvecklas i en internationell miljö.

Som Civilekonomen skrev om nyligen hamnade även H&M högt då 4Potentials genomförde sin talangundersökning över företag som är bäst på att locka- och behålla talanger.

– I 15 år har H&M tillhört toppskiktet för civilekonomer och det beror på H&Ms personalkultur. Det framstår som ett lagspelande företag. Deras ledarskap är bra och medarbetarna fungerar som ambassadörer när ny personal ska rekryteras. De har också en bra HR-organisation i ryggen, sade Fredrik Andersson, grundare av 4Potentials då. (Du kan läsa mer om det här).

Nästan ingen tung och viktig svensk basindustri är med på listan. Varför de misslyckas med att attrahera ekonomistudenter förbryllar Petter Granqvist.

– Det här är intressant och vi har diskuterat det här en hel del. Om man tittar på vad svenska studenter vill ha, så är det framförallt bra ledarskap, möjlighet att utvecklas och jobba för innovativa och framgångsrika företag. Det förknippar inte studenterna med svensk basindustri. Jag tycker personligen att många av dem gör väldigt bra saker i sin kommunikation men man har inte nått hela vägen fram när det kommer till att, på ett trovärdigt och övertygande sätt, kommunicera att man är en framtidsbransch och inte något som tillhör det ”gamla Sverige”.

Läs också: Het arbetsmarknad för ekonomer i nygamla branscher

En annan iakttagelse är att unga människors krav på arbetsgivare har förändras de senaste fem- tio åren.

– Över åren så ser vi framförallt att självförverkligande faktorer har blivit allt viktigare medan saker som lön och trygg anställning har blivit något som studenterna tar som en självklarhet. Det här ställer också tuffa krav på arbetsgivaren. Det är väldigt svårt att lyckas tillfredsställa dagens studenter och därför är det viktigt för arbetsgivaren att våga välja vilka typer av personer som är deras optimala och på så sätt jobba med vissa utvalda attribut som attraherar studenter, säger Petter Granqvist.

Universums undersökning baseras på svar från 22 000 universitets- och högskolestudenter.

Läs också: Ekonom – tänk kunskap i stället för bransch

Här är Universums tio-i-topp-lista för business-studenter

Mer från: , , ,

Mer på civilekonomen.se