Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Hållbarhetsindex: Apoteket i topp och spelbolag i botten

Apoteket återfinns i topp och spelbolaget Betsson i botten när analysföretaget SB Insight presenterar sitt hållbarhetsindex för 2017. I rapporten beskrivs finanssektorn som marknadens sorgebarn.

Sustainable Brand Insight är ett analysföretag som verkar för att öka olika varumärkens kunskap och förståelse kring hållbarhetsfrågor. Företaget presenterar årligen en rapport som inkluderar ett index där hundratals nordiska företag rankas utifrån vilket ansvar de tar miljömässigt och socialt.

På första plats på den svenska listan återfinns i år, precis som förra året, statliga Apoteket.

Erik Elvingsson Hedén.

– Välförtjänt om du frågar mig. Apoteket har fortsatt att prata om sin kvalitetskontroll och nått fram med den kommunikationen till konsumenterna, säger Erik Elvingsson Hedén, vd för SB Insight.

Läs även: Få vet vad cirkulär ekonomi är

I botten har flygbolaget Ryanair i år lyckats undvika sistaplatsen. Med nöd och näppe. Och mest för att det är första gången som företag inom spelbranschen inkluderas i SB Index. Betsson parkerar på den icke smickrande 286:e och sista platsen. Quality Hotels har heller ingenting att glädjas över som det företag som förlorat mest i anseende sedan den senaste mätningen.

Spel, bilar och flyg står kanske inte helt oväntat lågt i kurs ur hållbarhetssynpunkt. Erik Elvingsson Hedén menar att det hos de lågt rankade företagen finns en passivitet i de här frågorna som konsumenterna inte uppskattar när de nu mer aktivt söker efter information.

– Bilbranschen till exempel gör det alldeles för svårt för sig. Det pratas om koldioxidutsläpp och en massa andra procentsiffror som är svåra att greppa. Det finns en jätteutmaning hos många bolag i hur de formulerar sig.

Anmärkningsvärt är att Ica klivit förbi Coop igen trots att den medlemsägda livsmedelskoncernen försökt att profilera sig i hållbarhetsfrågor. Ica ligger nu på tredje plats, Coop på femte plats.

– Coops kommunikation utmanar, men polariserar därför också lite. Om man klagar på köttkonsumtion så kommer vissa inte att tycka om det.

Läs även: Etikforskare vill öka marknadens samhällsansvar

Ikea ligger fortfarande högt i Sverige, på fjärde plats, men faller på rankningen i våra nordiska grannländer. Även H&M tappar.

– Klassiska bolag som förknippas med masskonsumtion faller. Clas Ohlson har till exempel en sjunkande trend. Mottrenden är att Blocket och Tradera ökar väldigt mycket, säger Erik Elvingsson Hedén.

I rapporten framgår också att andelen konsumenter som diskuterar hållbarhetsfrågor minskar samtidigt som andelen som uppger att hållbarhetsfrågor påverkar köpbesluten ökar. Det kan låta ologiskt, men Elvingsson Hedén menar att det trots allt går ihop.

– Anledningen till att vi diskuterar lite mindre i alla länder beror på att det just nu är så många andra frågor som skapar oro, som flyktingfrågan, Brexit och Trump. Då får rena hållbarhetsfrågor stå tillbaka. Samtidigt normaliseras hållbarhetsfrågorna mer och mer och man behöver inte prata om det för att det ska påverka köpbesluten.

Om man får tro SB Insight kan många också tänka sig att betala lite mer för miljövänliga produkter. I Sverige är 42 procent av konsumenterna beredda att betala 10 procent mer för en hållbar produkt och 20 procent kan acceptera upp till 25 procent dyrare varor. SB Insight har i olika undersökningar funnit att smärtgränsen går vid 25 procent i alla nordiska länder.

Läs även: Störst löneskillnad i finanssektorn

Enligt rapporten är finanssektorn fortfarande marknadens sorgebarn ur ett hållbarhetsperspektiv. Konsumenternas förtroende för banker och försäkringsbolag sjunker år för år.

– De upplevs som trögrörliga och inte särskilt innovativa. Det är inte storbankerna utan fintechbolagen som driver på utvecklingen. Men det gäller att vara proaktiv. Annars kan de gå ett sorgligt öde till mötes, avslutar Erik Elvingsson Hedén.

SB Index 2017

Toppen i Sverige

  1. Apoteket
  2. Saltå Kvarn
  3. Ica
  4. Ikea
  5. Coop
  6. Lantmännen
  7. Tesla
  8. Systembolaget
  9. Kung Markatta
  10. Volvo

Botten i Sverige

286. Betsson
285. Ryanair
284. Unibet
283. Alfa Romeo
282. Budget
281. Mars
280. Fujitsu
279. Chevrolet
278. Jerns
277. Santander

Mer från:

Mer på civilekonomen.se