Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Erik Modig har skrivit Årets marknadsföringsbok

Civilekonomens krönikör, kommunikationsexperten Erik Modig, har tilldelats utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2017. Han får priset för sin bok Bang for the Buck, där han lanserar en modell som mäter effekten av marknadsföring.

Sveriges Marknadsförbund ligger bakom utmärkelsen Årets marknadsföringsbok. Årets pris delades i veckan ut till Erik Modig och hans nyutkomna bok Bang for the Buck – kommunikation som skapar resultat. Modig presenterar i boken en ny mätmodell, Påverkansmatrisen.

– Väldigt roligt, säger Erik Modig, som är föreläsare, författare, och forskare vid Center for Consumer Marketing på Handelshögskolan i Stockholm.

Läs även: Hetaste kompetenserna för marknadsförare

Verktyget Påverkansmatrisen kan användas för att mäta effekten av olika marknadsföringsinsatser och ge insikter om vilken typ av kommunikation varje enskilt varumärke bör satsa på. Verktyget kan användas av kommunikations-, marknads- och säljavdelningar för att optimera det dagliga arbetet i ett medielandskap som består både av ”gammelmedia” och digitala kanaler.

– Jag uppdaterar och sammanfogar vår kunskap om marknadsföring och kommunikation med det gamla som vi inte borde glömt och det nya som vi måste lära oss. Det handlar om att förklara och uppnå kopplingen mellan ”bang och buck” och förstå vilken innebörd den får för vår förmåga att skapa kommunikation som leder till resultat, säger Erik Modig.

Läs även: Ryktena om reklamens död är överdrivna

Påverkansmatrisen bygger på tre system för kommunikationsbearbetning och beslutsfattande, samt tre utmaningar som marknadsförare ställs inför. De utgör tillsammans en niofältare där varje ruta kan motsvara ett beteende hos mottagarna/konsumenterna.

Läs Erik Modigs krönika i om hur man hanterar kommunikationsstressen här.

Motiveringen

Motiveringen för Årets Marknadsföringsbok lyder:
I boken ”Bang for the Buck—kommunikation som skapar resultat” visar Erik Modig på ett förtjänstfullt sätt hur företag och organisationer i sitt dagliga arbete kan använda verktyget påverkansmatrisen för att nå kundens hjärna och skapa framgång.”

Mer från: , , ,

Mer på civilekonomen.se