Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Den gamla spårvagnshallen på Östermalm i Stockholm är nu en hubb för sociala entreprenörer. David Frykman är vd för Norrsken Founders Fund. Foto: Jessica Segerberg

David Frykman – kapitalisten som ska rädda världen

Efter att IT-bubblan sprack slickade han såren på bank i några år innan Gymgrossisten gjorde att han kunde starta ett eget investeringsbolag. Nu rattar David Frykman Norrskens investeringar och pratar om kapitalism 2.0. Spelar pengarna ingen roll längre?

Det blev Handelshögskolan och psykologprogrammet. David Frykman tänkte ambitiöst nog gå båda utbildningarna parallellt, men insåg snart att det skulle bli för mycket och kortade då ned psykologistudierna till en fil kand. På Handels var Frykman och hans kursare första kull att få egen e-post-adress. Det var spännande tider. Brytningstider.

David Frykman förstod ganska snabbt att det fanns massor av affärer att göra. Två år in i studierna ringde han Sprays omsusade grundare Jonas Svensson. Efter att ha lyckats bra med två företag inom företaget, Domain Network och Carambole, firades en repstege ned och David Frykman välkomnades ombord på moderskeppet Spray Ventures. Som investeringsansvarig. De heta svenska IT-bolagen värderades skyhögt, och stjärnskott som David Frykman betraktades som rockstjärnor.

Läs även: Marknaden bör ta större ansvar för samhället

Sedan gick det som det gick. Övervärdering och undermålig likviditet fick stora delar av det svenska IT-undret att duka under. David Frykman blev kvar på Spray i ett och ett halvt år för att montera ned. Han gick från oövervinnelig till väldigt ödmjuk. Från stora rikedomar – ja, i alla fall på pappret – till att knappt ha råd till en lägenhetsinsats.

David Frykman.

David Frykman tog ett jobb på Swedbank, där han arbetade med corporate finance i fyra och ett halvt år. Han trivdes bra med både arbetsuppgifter och kollegor. Lön den 25:e, bra lön.

Så visade hans kompis Pål Hodann ett fax med ett investeringstips. Gymgrossisten. Vadå, sälja hantlar och skivstänger online? Det lät som en idiotidé. Men det faxade diagrammet visade starkt uppåtgående kurvor, båda vad gällde intäkter och lönsamhet. Efter näsbrännan med Spray var David Frykman extra noggrann med sådant.

Läs även: Master i hållbart företagande

Ändå var han inte övertygad. Han skulle behöva gå ned i lön, rejält, och dessutom börja veckopendla till Trollhättan där företaget hade sin bas. Men lockelsen att bygga upp och förädla ett lovande bolag vann. David Frykman belånade sig kraftigt och blev en hands-on-vd som gjorde allt från att provsmaka proteinpulver till att planera varumottagning. Dessutom tog han förstås strategiska beslut – som att notera Gymgrossisten på First North. När bolaget såldes till Kinnevik, efter bara två år, omsatte det 120 miljoner kronor och gjorde 17 miljoner i vinst.

– I efterhand kan det se ut som att vi var så sjukt smarta, säger han. Men egentligen red vi på tre megatrender: fokuset på idrott och träning, intresset för kost och så den växande e-handeln på det. Det är ganska tacksamt att ha tre megatrender i ryggen när man bygger företag.

Framgången hade dock en baksida. David Frykman levde och andades Gymgrossisten i två år. Han utbildade sig till personlig tränare och kostrådgivare, men lät jobbet invadera honom också på mindre hälsosamma sätt. Både familj och vänner hade investerat. Om kvällarna följde han försäljningen i realtid, febrigt, som ett nervöst tic. Tills hans syster fick honom att inse det futila i sysslan: ”David, är det där actionable information eller bara datapunkter?”

Läs även: Fondförvaltare med fokus på hållbarhet

I sin nästa satsning, investmentbolaget FH Kapital som han grundade med parhästen Pål Hodann, valde tvåbarnspappan David Frykman att inte vara operativ. FH:s modus operandi har varit att undvika turbulens. Bolaget har satsat på mogna och välskötta verksamheter med solid finansiell historik, sådant som torde ge bra avkastning även under en konjunkturdipp. Bolag som, rent krasst, skulle kunna beskrivas som… förbannat tråkiga. Ja, i alla fall för en erkänt riskbenägen investerare.

David Frykman trädde in i en ganska behaglig och välgörande anonymitet – som varade fram till förra året. Då erbjöd Norrskens grundare Niklas Adalberth en väg tillbaka in i hetluften.

Det fanns en nybyggaranda på Spray som jag inte stött på sedan dess, inte förrän jag klev in genom de här dörrarna, säger David Frykman. Foto: Jessica Segerberg

Adalberths skapelse Norrsken House är en filantropisk storsatsning. Den gamla spårvagnshallen på Birger Jarlsgatan i Stockholm är nu en hubb för sociala entreprenörer. Det är ett uttalat inträdeskrav från Adalberths sida: för att få sitta på kontoret ska verksamheterna göra världen bättre.

Läs även: Få vet vad cirkulär ekonomi är

De besökare som väntar tillsammans med mig har samtliga svårt att tygla sin entusiasm. Det är som om de släppts in på Studio 54 under nattklubbens heyday. Mannen framför mig utbrister med australisk dialekt och amerikansk överentusiasm: ”this is AWESOME!”

David Frykman tycks entusiastisk, också han. När vi slagit oss ned vid ett ledigt bord frågar jag honom hur det här gick till. Hur hamnade han här?

Niklas Adalberth.

Han berättar att Niklas Adalberths pitch till 98 procent handlade om dennes egen personliga resa: ”Jag har två miljarder och kommer inte att bli gladare för tre … Att få lägga all min energi på att lösa vår tids stora utmaningar, däremot.”

Mötet avrundades med ett professionellt frieri. David Frykman tackade ja på stående fot. Därmed kan han foga ännu ett kapitel till sitt cv: investeringsansvarig för Norrsken Founders Fund, ett hedersuppdrag han delar med Susanna Campbell. Deras uppdrag: att investera 300 miljoner kronor i bolag som gör världen bättre.

Läs även: Nya filantroperna – unga entreprenörer

Det positiva avtrycket på världen är överordnat avkastning. Därmed har killen från Spray gått och blivit filantrop. Eller har han kanske varit det hela tiden?

– Jag har alltid försökt vara en good corporate citizen men att få vara det fullt ut, det är en lyx som är ny för mig, säger han. Och det är tack vare Niklas.

– Egentligen har väl entreprenörskap och investeringar  alltid varit den röda tråden för mig.  Att bygga och förädla bolag. Det har jag gripit mig an som entreprenör, investerare och rådgivare, fortsätter han.

Numera pratar du ofta om ”kapitalism 2.0”. Vad menar du då?

– Vi har gått från me-economy till we-economy. Det går inte att bara tänka på aktieägarna, man måste ta hand om alla stakeholders, inklusive miljön. Vi kan, kort och gott, inte förgifta en sjö någonstans för att aktieägarna ska tjäna pengar.

Han dödförklarar också Milton Friedmans gamla doktrin om ”maximised shareholder value”.

– Unga människor i dag vill ha ett syfte bortom att tjäna sin arbetsgivares aktieägare.

Läs även: Managementkonsulter startar eget – vill styra sin egen tid

Något som märkts tydligt på den strida ström jobbansökningar som nått Norrskens investeringsgren. Många har kommit från de förnämsta investmentbankerna och managementkonsulterna. Samtliga kandidater har varit villiga att gå ned i lön för att bli del av något större.

Nu är investment-teamet, med David Frykman i spetsen, samspelat och redo att slå till. Ett startgropsläge som paradoxalt nog får honom att tänka på Spray.

– Jag har faktiskt väldigt bra minnen från den tiden. Det var en tid som präglades av superambitiösa och supersmarta människor som ville förändra världen med hjälp av Internet. Det fanns en nybyggaranda där som jag inte stött på sedan dess, inte förrän jag klev in genom de här dörrarna. Superambitiösa och supersmarta människor, som dessutom vill göra världen bättre. Jag är glad över att få vara med på en sådan resa en gång till.

Läs även: Jätteviktigt för ekonomer att kunna lite tech

David Frykman

Ålder: 45 år
Bor: Lägenhet nära Stadion i Stockholm.
Familj: Fru och två söner, 7 och 9 år gamla.
Gör: Vd för Norrsken Founders Fund, grundare och partner i FH Kapital samt ordförande för Matsmart. Bland styrelseuppdragens märks ReachMee och Beckmans designhögskola.
Utbildning: Ekonomisk linje på Östra Reals gymnasieskola. Fil kand i psykologi vid Stockholms universitet och civilekonomutbildning på Handelshögskolan.
Meriter: Har tillsammans med Jakob Tolleryd gett ut handboken The Financial Times Guide to Corporata Valuation.
Kuriosa: Har tennisarmbåge, ”trots att jag väldigt sällan spelar tennis.”

Frykmans tre tumregler vid värdering av företag

  1. Allt ska med! Företagsvärdering, när den är rätt utförd, är summan av ALLT som påverkar och kan komma att påverka företaget: händelser från dåtid till framtid, allt från vilka personer som jobbar i bolaget till räntor i andra länder.
  2. Samma måttstock för alla. Samma regler gäller för alla företag oavsett storlek och fas – värdet är summan av framtida kassaflöden kontra risken.
  3. Undvik begreppsförvirring. Pris och värde är inte alltid samma sak. Pris är vad någon annan är redo att betala, värdet är vad du kräver för att sälja.
Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se