Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Anna Felländer. Foto: Jessica Segerberg

Anna Felländer vill ha mer mänsklighet i algoritmerna

Digitaliseringsexperten Anna Felländer varnar för konsekvenserna av artificiell intelligens. Ändå välkomnar hon revolutionen.

Det finns en utbredd rädsla för vad artificiell intelligens kommer att innebära för mänskligheten. I vardagens lugnande inverkan möter många av oss AI i form av trubbiga annonser på nätet. Själv får jag förslag att köpa böcker jag googlat i jobbet för månader sedan, eller så rekommenderas jag en bok jag själv har skrivit. Netflix tar – framför allt med hjälp av min sons tv-preferenser – fram ”skräddarsydda” förslag: ”Christian, vi har precis lagt till en serie som kan vara i din smak”. Livet är ännu inte förvandlat till ett avsnitt av teknik-dystopin ”Black Mirror”.

Läs också: Handels satsning på digitalt ledarskap

Därmed inte sagt att det inte finns skäl att oroa sig. Anna Felländer varnar för oavsiktliga konsekvenser av AI. En algoritm som letar lämpliga kandidater till en vd-post favoriserar sannolikt män vars egenskaper historiskt sett premieras. En algoritm med uppgift att skicka ut nyhetsartiklar föreslår material som förstärker användarens världsbild – även om den är rasistisk.

Dessutom oroar sig många för att bli överflödiga på arbetsmarknaden. Anna Felländer säger: ”Dagen bilarna kör själva försvinner yrket taxiförare.”

Men trots alla dessa järtecken välkomnar hon AI-intåget.

”Robotarna kommer inte att ta över i morgon. Vi människor styr utvecklingen. Men det finns saker vi måste tänka på.”

Jag är minst sagt nyfiken när jag kliver genom dörrarna till Boston Consulting Groups tjusiga lokaler vid Gustaf Adolfs Torg i Stockholm. Konsultfirmans seniora rådgivare Anna Felländer är klädd i pigga, grälla färger. Illröd polo, blå byxor med hög midja. Hon visar in i mötesrummet Vargen, serverar sig själv te och mig kaffe och kastar sig rakt in i en av digitaliseringens knäckfrågor: till skillnad från en människa utför en algoritm oftast sitt uppdrag oaktat de moraliska konsekvenserna.

Foto: Jessica Segerberg

– En algoritm kan skicka ut reklam om barnförsäkring till en kvinna som nyss fått missfall. Den vet inte att en graviditet kan sluta på olika sätt om inte dess skapare har talat om det för den. Kanelbullereklam till diabetiker; ja när uppdraget är att sälja. Amazon är ett annat exempel. De erbjöd leverans samma dag till alla kunder – utom de med ”fel” postnummer, det vill säga fattiga svarta, för att algoritmen endast tog hänsyn till köpkraft.

Och så spelbolagen som ofta intensifierar sin reklam då socialbidragen betalas ut.

– Spelbolagen kanske inte ens är medvetna om cynismen. Algoritmen har troligtvis bara fått i uppdrag att uppvakta spelare när de historiskt spelar som mest.

Läs också: Mer samarbete behövs när svensk fintech växer

Efter utbredd kritik kalibrerade Facebook nyligen om sina algoritmer så att de inte enbart skickar ut material som smeker användaren medhårs.

– Mark Zuckerberg hänvisade till forskning som visar att människan upplever det mer givande att utmanas än att vara passiv medhållare, något de borde ha fixat långt tidigare!

Vi befinner oss, konstaterar hon, mitt uppe i ett omvälvande paradigmskifte där GDPR* blir en ögonöppnare.

– Vi kommer att inse värdet av vår egen persondata och se att vi har varit väldigt naiva vad gäller att skänka bort information. Mängden data ökar snabbt. Det blir allt billigare att lagra, bearbeta och därmed förutspå mänskligt beteende.

Anna Felländer kväver en gäspning, ber om ursäkt om hon verkar trött. Som inte helt utsövd småbarnspappa är det närmast knäckande att möta en ”trött” Anna Felländer. Med jämna mellanrum studsar den 41-åriga, regelbundet mediterande trebarnsmamman energiskt upp ur stolen för att klottra på whiteboarden. Som när hon berättar om en vanlig arbetsvecka.

Hon ritar en mängd klossar. Jag skönjer ett ”B”, som i Boston Consulting Group, ett ”S”, som i startup. Anna Felländer är expert-
rådgivare åt Whispr Group och även Sana Lab, som tagit fram inlärningsappen Sana.

Hennes blick söker sig ut genom fönstret. På andra sidan vattnet syns den snötäckta riksdagsbyggnaden. Närheten till makten är bokstavlig. Whiteboardens ”P” står för politik. Felländer ingår i regeringens digitaliseringsråd.

– Jag har det politiska, akademiska och näringslivsmässiga. Det är kul att ha alla de här hattarna samtidigt. Min starkaste drivkraft är trots allt samhällsförbättring.

Läs också: Managementkonsulter startar eget

Drivkraften förde in henne på digitalisering, inte intresse för teknik eller datorer. Men det började med tennis.

Foto: Jessica Segerberg

Genom idrotten såg den unga tennistalangen sina ambitioner. Hon plöjde idrottspsykologiska böcker som ”Bäst när det gäller”. När hennes tränare upplyste om att det tar tre timmar för människan att få tillgång till hela synfältet anpassade hon sig. Skulle hon spela match åtta på morgonen så ställde hon väckarklockan på fem.

Men vart skulle ambitionerna föra henne? Inte till WTA-touren i alla fall.

Tennisen tog henne visserligen till Flagler College i Florida, men redan där hade hon insett att hon var ämnad för något annat. Studierna i political science väckte begäret att förstå hur världen hänger ihop. Då är det rätt bra att ha kläm på själva kittet, ekonomi.

Efter gymnasiet blev det nationalekonomi på Handelshögskolan. På sommarloven applicerades de ekonomiska lärdomarna i humanistisk miljö på Röda Korset och på Länsstyrelsen där hon arbetade med jämställdhet. Efter utbildningen sökte hon sig till FN med praktik både i Rom och New York. Hon satt med på möten i säkerhetsrådet som rapportör åt EU.

Läs också: Digital kompetens nya hårdvalutan

Så bar det hemåt. Blott 24 år landade hon ett prestigejobb på Finansdepartementets prognosenhet. Hon lärde sig förutsägelsernas intrikata hantverk; hos Bosse Ringholm, Anders Borg och vidare till Fredrik Reinfeldts krishanteringskansli vid statsrådsberedningen.

Efter finanskrisen 2008 rådde stor oro i Sverige, med tal om devalvering av kronan. Felländer stresstestade svenska banker och fann dess exponering mot Baltikum oroväckande. Erfarenheten ledde in i bankvärlden. Som chefsekonom på Swedbank insåg hon den intima kopplingen mellan samhällsutveckling och digitalisering. Insikten fick henne att lämna banken för att bli kringflackande digitaliseringskonsult.

– Digitaliseringen är min stora passion. Någon behöver undersöka vad digitaliseringen medför: behovet av ny kompetens, den ökade polariseringen. Nya mått behövs för värdeskapande och inflation. Nya konkurrenssituationer, värdekedjor och prismodeller ställer krav på anpassade regelverk och en stark politisk agenda.

Läs också: Vi ekonomer har fått en andra chans

Som sakkunnig får Anna Felländer ofta förklara för uppskrämda politiker och företagsledare att AI inte är någon skrämmande ”magi i en box”.

– Robotarna kommer inte att ta över i morgon. Vi människor styr utvecklingen. Men det finns saker vi måste tänka på. Den som gör en algoritm behöver tänka: nu styr jag den här mot ett visst mål. Vilka etiska ställningstaganden behöver jag göra då?

Men åter till självkörande bilar och taxiförarna. Vad händer med dem?

– Den dagen de blir överflödiga så gör vi annat i bilarna: har konferens, tar en drink. Det skapar nya tjänster, nya jobb. Individ och samhälle måste ställa om.

Vilka yrkesgrupper har särskild anledning att se upp?

– Repetitivt, förutsägbart arbete utan mänsklig interaktion. AI:s intåg innebär att vi behöver bli bättre på det mänskliga: empati, intuition, social kompetens. För att förbli konkurrenskraftiga behöver vi förstärka vår mänsklighet.

Läs också: Snart är din kollega AI-driven

Anna Felländer, 41

Bor: Lägenhet i Stockholm.
Familj: Tre barn.
Utbildning: Samhällsprogrammet på Danderyd Gymnasium, Handelshögskolan i Stockholm, Flagler College i USA.
Nuvarande uppdrag i urval: Digitaliseringsekonom. Senior rådgivare vid Boston Consulting Group, medlem i regeringens digitaliseringsråd, styrelsemedlem i Transportstyrelsen.
Tidigare karriär i urval: Ansvarig för finansiell och ekonomisk analys vid regeringens krishanteringskansli. Chefsekonom på Swedbank. Digital- och framtidsekonom på Swedbank.
Kuriosa: Tog kurser i Shakespeare under sina studier i USA. “Jag tappar andan av vissa av texterna i hans pjäser”.

Tre röster om Anna Felländer:

Maria Rankka – vd – Stockholms Handelskammare
”Vi lärde känna varandra då hon var på Swedbank och träffas både privat och i jobb. Hon är en dynamisk fritänkare som ägnar större delen av sin vakna tid åt att tänka på AI och digitalisering, något som betydligt fler borde grunna på. Hon är stilsäker på kläder och en av Sveriges snyggaste ekonomer.”

 

Peter Eriksson – bostads- och digitaliseringsminister
”Jag är glad att hon är med i regeringens digitaliseringsråd där hon tillför mycket. Anna har driv och energi. Hennes insatser inom etisk och hållbar AI är ett viktigt arbete. Det är ett perspektiv som är viktigt idag och som kommer att bli än viktigare framöver.”

 

Anders Borg – före detta finansminister
”Anna Felländer har bidragit till att lyfta fram hur digitaliseringen förändrar Sverige. Vi är på väg mot en stor transformation av vårt samhälle och då behöver vi röster som kan göra att vi förstår vår samtid och vår framtid.”

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se