Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Samuel West. Foto: Mickael Tannus

Psykologen: Lek mer på jobbet!

Får man leka på jobbet? Javisst, man ska leka på jobbet! Det menar psykologen Samuel West, som har inriktat sig på att missionera om lekens betydelse för ökad kreativitet och arbetsglädje.

Effektiva och kreativa arbetsgrupper på företaget är en klar framgångsfaktor, det är nog alla överens om. Därmed finns det anledning att leka mer på jobbet. Bakom den till synes inte helt logiska ekvationen ligger Samuel West, doktor i organisationspsykologi.
– Numera är de flesta av oss kunskapsarbetare, och då förväntas vi åstadkomma kognitiva prestationer. När hjärnan ska användas krävs det att vi är alerta och engagerade. Vilket leken kan bidra till, förklarar han.

Samuel West lade i slutet av förra året fram sin avhandling vid Lunds universitet. Där visar han hur en lekfull arbetsplats gör medarbetarna mer kreativa, både som individer och i grupp. Hur man ska göra för att leka i ett företag vill han däremot inte riktigt precisera, eftersom det till stor del beror på vilket sammanhang man befinner sig i.
– I vissa grupper kanske det passar perfekt med att använda sig av avancerade ordlekar, medan andra har mer utbyte av att leka basket med pappersbollar och en papperskorg. Det är dock viktigt att det inte finns något tvång förknippat med leken; den som inte vill vara med ska slippa det. Det otvungna är en del av belöningen med att leka.

Läs även: Bli kreativ av alla krav

En av poängerna med arbetsplatsleken är att den ska bidra till det som moderna och engagerade företag strävar efter just nu; nämligen trygghet i arbetsgruppen. Det leder i sin tur till att grupperna blir kreativa. Bland andra Google jobbar med detta som mål.
– Kreativa individer i all ära, men det är de kreativa grupperna som är hetast just nu. Och då kan leken vara ett sätt att bygga relationer och skapa den trygghet – man talar om en ”psychological safety” – som behöver finnas som en grund, säger Samuel West.

Han är övertygad om att intresset för att leka på jobbet kommer att öka i svenska företag.
– Internationellt finns det tydliga tendenser på att lekens potential blir allt mer intressant. Jag var nyligen på lekkonferens där många olika aspekter belystes. Det var en kul konferens.

Tidigare har Samuel West skrivit boken ”Konsten att vara kåt på jobbet” som – säkrast att förtydliga – handlar om arbetsglädje.
– Ökad arbetsglädje är helt okej att prata om och sträva efter, men jag är rätt ensam i Sverige om att missionera för att göra våra arbetsplatser mer lekfulla.

Nåja, det finns förstås bland annat de som arbetar med improvisationsteater i företag – vilket är lekfullt – och konferenskonsulter som lägger in skojiga moment i sina evenemangsupplägg. Det senare kan säkert vara bra, enligt Samuel West, men det kan också vara ett sätt för företaget att ”friköpa sig” från en mer grundläggande lekfullhet.

– Det räcker inte med att då och då ha koreograferat kul utifrån en föreläsares uppfattning om hur man leker. Det viktiga är att leken blir en inställning till det du gör – hos alla i företaget.

Det är alltså inte i första hand praktiska åtgärder och investeringar som behövs för att öka lekandet – ”det är inte nödvändigt att ta in en dyr, fin föreläsare som Samuel West eller att köpa in ett pingisbord”. Det viktiga är att få in leken som en naturlig del av kulturen. Vilket förvisso är svårare än att beställa ett pingisbord.
– Som vanligt måste företagsledningen föregå med gott exempel. Det händer att jag fortfarande stöter på den seglivade myten om att det finns en motsättning mellan att agera lekfullt och att ta sitt jobb på allvar, säger han.

Han tror att myten hänger kvar från den lutheranska synen på att man fokuserat skulle utföra arbetet i sitt anletes svett – vilket ingen egentligen tror på längre.
– Leken ger energi, både fysiskt och mentalt. När vi är i leken så agerar vi på något sätt utforskande och är öppna för att göra misstag, likväl som vi är mottagliga för andras idéer. Kan man få med sig något av den inställningen in i arbetet är det förstås fantastiskt!

Med stöd från Vinnova har Samuel West utvecklat ett verktyg för att mäta kreativiteten i arbetsgrupper. Hur ligger det till hos er? Testa via webbversionen på www.creativity-index.com.

Fakta

Fem tips för mer lek på jobbet

• Först och främst måste ledningen både uttrycka och visa att det är okej att ha roligt på jobbet.

• Utmana dig själv: kan du göra dina arbetsuppgifter lite annorlunda? Kan du se till att överleverera utan att du känner dig pressad?

• Tävla kring fikarasten om vem som är snabbast på att rulla på kontorsstolen längs korridoren – ger bonusenergi i form av rörelse!

• Finns det en gnällig attityd eller bittra tendenser? Våga stå emot dem och satsa på roliga initiativ och glada kommentarer. Uppmuntra andra som tar roliga initiativ.

• Var generös med komplimanger och positiv feedback – så länge du menar vad du säger.

Fakta

Namn: Samuel West, 42

Yrke: Psykolog och egenföretagare (driver produktutvecklingsföretaget Superlab).

Bor: Helsingborg.

Familj: Fru och två tonåringar.

Utbildning: Doktor i organisationspsykologi vid Lunds universitet.

Kuriosa: Samuel är halvamerikan och halvislänning. Han gillar att resa till svårtillgängliga platser – nu står Bhutan högt på önskelistan. Han är en notorisk snustiggare (”jag snusar inte, men jag tigger ofta snus av andra”).

Mer från:

Mer på civilekonomen.se